Re: Grind by weight

101
Rosanne schreef:Zouden jullie een Lagom p64 boven een df64v of gen 2 verkiezen? En zo ja, waarom?
Ik heb de gen 2 gehad en nu de df64v staan.
De gen 2 heeft een dc motor en die hoor je, hij is wat groter. Minder mooi en strak dan de V. Geen variabel toerental. Wel een plasma gen wat zeer relaxed is! Werkt echt goed. Wel een herriebak maar presteert ontzettend goed!
Ik heb hem verkocht omdat deze maler mij zo goed beviel en ik de df64v heb aangeschaft en ook de niche ook ervoor weggedaan. De gen 2 draait op 1400 rpm en tuft door alles heen, heeft dezelfde schijven als de V maar zonder coating. De df64v heeft een brushless motor die zo stil is dat je hem soms moet checken of die wel uitstaat. Er zit een (te) veilige software beveiliging op die de maler stilzet als die teveel torque vraagt wat gebeurt met de stock dlc burrs icm light roast en lage rpmbomdat die schijven een agressieve slijp hebben. Dat heb je als je ultra light roast wilt malen voor filter op 600 rpm. Dan stopt hij er soms mee als je alles in ene erin mikt maar bij slow feeding niet. Dat is jammer maar gebeurt enkel met de stock dlc burrs op 600 rpm. Met de SSP mp burrs heb ik geen enkel probleem maar die malen ook wel iets langzamer. Het gillende geluid wat vaak wordt beschreven komt van de dlc burrs want ook dat verdwijnt met de SSP mp burrs.
Die 1000 euro + voor een Lagom p64 lost dat dus allemaal op. Maar daarbij heb je geen digitale display en is de afstelling van de rpm via een draaiknop vreemf met een cijfer ernaast waaraan een rpm zit gekoppeld die per 150 rpm oploopt, wat dan weer een vreemde keuze is en ik dus niet verwacht bij een maler met zo'n prijs. Ook heeft de p64 geen verwijderbare chute, dat heeft die goedkopere df64v alleen en is een geweldige feature!
De df64v dlc burrs vind ik ontzettend goed presteren. Het zijn echt geen budget itallmills, bijvoorbeeld bij een Natural voor filter haal ik eruit wat ik wil en de espresso is ook echt heerlijk! De SSP mp burrs zijn wel bijzonder setje schijven, heel clean en mooie balans en daarom vind ik die erg gaaf! Maar met de stock burrs kun je al prima uit de voeten! Stel de df64v gaat bij mij veel vaker vastlopen met de stock burrs als ik die vaak wil gebruiken, dan zou ik proberen een 2e hands p64 te scoren maar ik schat in dat dit niet zover komt. Het is echt een gave strakke mooie maler vind ik die voor 639 euro erg strak geprijsd is!

Misschien heb je hier wat aan, dit is mijn persoonlijke benadering.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Grind by weight

102
bobbee schreef:
Rosanne schreef:Zouden jullie een Lagom p64 boven een df64v of gen 2 verkiezen? En zo ja, waarom?
Ik heb de gen 2 gehad en nu de df64v staan.
De gen 2 heeft een dc motor en die hoor je, hij is wat groter. Minder mooi en strak dan de V. Geen variabel toerental. Wel een plasma gen wat zeer relaxed is! Werkt echt goed. Wel een herriebak maar presteert ontzettend goed!
Ik heb hem verkocht omdat deze maler mij zo goed beviel en ik de df64v heb aangeschaft en ook de niche ook ervoor weggedaan. De gen 2 draait op 1400 rpm en tuft door alles heen, heeft dezelfde schijven als de V maar zonder coating. De df64v heeft een brushless motor die zo stil is dat je hem soms moet checken of die wel uitstaat. Er zit een (te) veilige software beveiliging op die de maler stilzet als die teveel torque vraagt wat gebeurt met de stock dlc burrs icm light roast en lage rpmbomdat die schijven een agressieve slijp hebben. Dat heb je als je ultra light roast wilt malen voor filter op 600 rpm. Dan stopt hij er soms mee als je alles in ene erin mikt maar bij slow feeding niet. Dat is jammer maar gebeurt enkel met de stock dlc burrs op 600 rpm. Met de SSP mp burrs heb ik geen enkel probleem maar die malen ook wel iets langzamer. Het gillende geluid wat vaak wordt beschreven komt van de dlc burrs want ook dat verdwijnt met de SSP mp burrs.
Die 1000 euro + voor een Lagom p64 lost dat dus allemaal op. Maar daarbij heb je geen digitale display en is de afstelling van de rpm via een draaiknop vreemf met een cijfer ernaast waaraan een rpm zit gekoppeld die per 150 rpm oploopt, wat dan weer een vreemde keuze is en ik dus niet verwacht bij een maler met zo'n prijs. Ook heeft de p64 geen verwijderbare chute, dat heeft die goedkopere df64v alleen en is een geweldige feature!
De df64v dlc burrs vind ik ontzettend goed presteren. Het zijn echt geen budget itallmills, bijvoorbeeld bij een Natural voor filter haal ik eruit wat ik wil en de espresso is ook echt heerlijk! De SSP mp burrs zijn wel bijzonder setje schijven, heel clean en mooie balans en daarom vind ik die erg gaaf! Maar met de stock burrs kun je al prima uit de voeten! Stel de df64v gaat bij mij veel vaker vastlopen met de stock burrs als ik die vaak wil gebruiken, dan zou ik proberen een 2e hands p64 te scoren maar ik schat in dat dit niet zover komt. Het is echt een gave strakke mooie maler vind ik die voor 639 euro erg strak geprijsd is!

Misschien heb je hier wat aan, dit is mijn persoonlijke benadering.
Aha dit verklaart inhoudelijk heel goed waarom men de bouwkwaliteit van een Lagom goed vindt. Super uitgebreid toegelicht, dankjewel!

Op het eerste zicht vond ik de Lagom en de df64 vrij identiek. Zeker als je in die laatste ssp burrs stopt
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Re: Grind by weight

103

Rosanne schreef: Aha dit verklaart inhoudelijk heel goed waarom men de bouwkwaliteit van een Lagom goed vindt. Super uitgebreid toegelicht, dankjewel!

Op het eerste zicht vond ik de Lagom en de df64 vrij identiek. Zeker als je in die laatste ssp burrs stopt
Geen dank. Ze zijn ook behoorlijk identiek inderdaad door de 64mm schijven behalve die software stall. (is dus geen echte stall maar gewoon echt stom, want die motor van de df64v kan hey gemakkelijk aan)
Als je het weet dat dit kan gebeuren met uktra light roast zoals die van spicekix dan slow feed je die gewoon en jakkert hij ze er gewoon doorheen. Problem solved. Die verwijderbare chute is wel echt een pluspunt wat mij betreft want ik gebruik die dus ook als knocker om het maalsel eruit te klikken wat statisch blijft hangen, en schoon borstelen einde van de dag is easy ook hierdoor. Hoevaak blijft er niet maalsel "plakken" in het uit koopje?! Zoiets zou meer passen bij een maler van meer dan 1000 euro extra toch...
Oh wat ook een puntje is van de df64v, is dat de display van de rpm altijd aan blijft staan. Ik heb er een wifi schakelaar tussen gezet want ik wil de maler gewoon uit hebben als ik die niet gebruik.
(ik ga deze posts maar knippen en plakken in het df64v topic)
Afbeelding


Voor het prijsverschil tussen de p64 en df64v koop ik liever andere koffie spullen zoals ssp burrs, accesoires en natuurlijk goede koffie. Maar wie kan en wilt kiezen voor de p64 moet dat natuurlijk gewoon lekker doen! Wat ik hier schrijf is slechts mijn beleving. Ik zeg het er maar telkens bij want dat is wel belangrijk vind ik.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Grind by weight

104
Als je het geld kan missen is de P64 in ieder aspect een beter product. Dat maakt de DF serie niet slecht maar het zit ook in de bijpassende prijs categorie.

Afwerking, retentie, geluid, toleranties en uitlijning zijn allemaal beter in de Option O. De DF met de gewenste schijven komt heel dicht in de buurt dus het moet in je budget passen. Als budget wel een probleem is zou ik zelf eerder voor de gen 2 gaan en het bespaarde geld in een extra burr set steken. Bijvoorbeeld stock en ssp brew of mp afhankelijk van wat je belangstelling heeft natuurlijk.

Sent from my SM-S906B using Tapatalk

Decent DE1 - P64 - Kafatek MC6

Re: Grind by weight

105
Ypuh schreef: za 06 jan 2024, 11:48 €1.419 voor de 65mm
€1.799 voor de 75mm

Lijken me geen onredelijke prijzen als je dit afzet tegen de Mahlkonig, Etzmax of reguliere Atom 75.

Vanuitgaande dat er bij Eureka wel wat vaker aanbiedingen zijn, kun je over een paar maanden misschien een keer een 75mm unit scoren voor €1.500-1.600. Daarmee blijft er voor 99% van de consumenten weinig meer te wensen over. Zou niet weten wat je nog meer van een maler kunt verwachten.
Ik herinnerde me deze post van je. Inmiddels is het zover, de Atom W75 staat voor € 1419,- te koop bij Frekko zag ik zojuist toevallig.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60

Re: Grind by weight

106
Leinad schreef: do 04 jul 2024, 12:11
Ypuh schreef: za 06 jan 2024, 11:48 €1.419 voor de 65mm
€1.799 voor de 75mm

Lijken me geen onredelijke prijzen als je dit afzet tegen de Mahlkonig, Etzmax of reguliere Atom 75.

Vanuitgaande dat er bij Eureka wel wat vaker aanbiedingen zijn, kun je over een paar maanden misschien een keer een 75mm unit scoren voor €1.500-1.600. Daarmee blijft er voor 99% van de consumenten weinig meer te wensen over. Zou niet weten wat je nog meer van een maler kunt verwachten.
Ik herinnerde me deze post van je. Inmiddels is het zover, de Atom W75 staat voor € 1419,- te koop bij Frekko zag ik zojuist toevallig.
klopt. en vanaf 1319 65mm schijven. https://frekko.nl/winkel/koffiemolens/eureka-atom-w/
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Re: Grind by weight

107
Zwart 65mm 1419 euro
Zilver 65mm 1509 euro

Zwart 75mm 1799 euro
Zilver 75mm 1889 euro

Geen idee waar jullie de prijzen vandaan hebben gehaald maar dit hierboven is wat ik zie...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Grind by weight

108
bobbee schreef: do 04 jul 2024, 18:57 Zwart 65mm 1419 euro
Zilver 65mm 1509 euro

Zwart 75mm 1799 euro
Zilver 75mm 1889 euro

Geen idee waar jullie de prijzen vandaan hebben gehaald maar dit hierboven is wat ik zie...
Denk dat Freek de prijzen snel heeft aangepast, vond ze ook erg laag vergeleken met andere leveranciers.
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

Re: Grind by weight

109
Tekork schreef:
bobbee schreef: do 04 jul 2024, 18:57 Zwart 65mm 1419 euro
Zilver 65mm 1509 euro

Zwart 75mm 1799 euro
Zilver 75mm 1889 euro

Geen idee waar jullie de prijzen vandaan hebben gehaald maar dit hierboven is wat ik zie...
Denk dat Freek de prijzen snel heeft aangepast, vond ze ook erg laag vergeleken met andere leveranciers.
Ja, de prijzen zijn inderdaad aangepast naar aanleiding van mijn bestelling. Ik werd gebeld dat het een foute prijs was, dus de boel is weer teruggedraaid. Jammer maar zo is het!
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60