Niche Zero verbrand...

1
Onderstaande is voor de Niche gebruikers en mogelijke toekomstige liefhebbers

Ik heb mijn Niche Zero sinds een klein jaar en ik kocht hem over van de eerste gebruiker.
Die molen stond dus datzelfde kleine jaar steeds op dezelfde plaats, zonder te verplaatsen.

Enkele dagen geleden leende ik die uit en toen de persoon hem thuis probeerde, maakte de molen een "poef" en kwam er een roetwolk uit (aan het gaatje van de aan/uit schakelaar).
Ik dat ding dus opgehaald en open gedaan...

--> Binnenkant vol roet
--> PCB verband
--> motor verbrand
--> de rest (gearbox, schijven, behuizing, kabels) lijkt nog in takt

Ik vond verder 3 schroefjes los in het motor compartiment.
Dit zijn de schroeven waarmee de voet van de motor op zijn trillingsvrije plaat staat.
Die plaat zit vast met 4 schroeven en 3 waren er dus in de tijd losgetrild.
Door die molen te verzetten en uit te lenen, waren die schroeven naar de motor aangetrokken (magnetisch) en 1 er van was in de gleuf van de fan van de motor terecht gekomen.
Die blokkeerde de motor en bij het aanzetten van de molen, trok die dus genoeg stroom om zich zelf te verbranden.

Ik stuurde foto's en een mailtje naar Niche om te zien of ik een nieuwe motor en PCB kan te pakken krijgen.
Roet verwijderen van de ruwe binnenwand van de Niche is geen senicure...

Verder had een beetje loctite geen kwaad gekunnen
Laatst gewijzigd door Janci op ma 09 sep 2024, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Bijlagen

Re: Niche Zero verbrand...

3
Ik had hier eerder over gelezen en het mag natuurlijk nooit gebeuren. Wat ik wel had begrepen uit de andere verhalen is dat dit nooit zomaar gebeurt en dat er meestal waarschuwingen zijn, er wordt gesproken over een wiebelende maler bij een losrakende schroef. Dat dit door de verplaatsing gebeurt is natuurlijk wel heel ongelukkig. Ik ga de mijne maar even checken als hij terug is...
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

6
Uitzonderlijk voorval en netjes opgelost alhoewel ik mij afvraag waarom dit geen garantie van niche is bij een maler van 1 jaar oud!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

7
bobbee schreef:Uitzonderlijk voorval en netjes opgelost alhoewel ik mij afvraag waarom dit geen garantie van niche is bij een maler van 1 jaar oud!
Bij mij, met een ander soort defect, gooide Niche het ook op betalen ivm dat de garantie verlopen was. Mijn molen was destijds 15 maanden oud. Bij mij draaide de funnel niet meer en niet door eigen toedoen. Er zat een fout in.

Ik heb daarop gereageerd met de vraag of dit dan betekent dat zij hiermee stellen dat een dergelijk defect gangbaar is voor deze molen? En de molen hiermee een verwachtte leeftijd heeft van 1 jaar. Indien zo, ik de molen dan een erg kostbare investering vind voor deze duur. Hierop kreeg ik het alsnog gratis "binnen" de garantie toegestuurd.

Verstuurd vanaf mijn SM-A356B met Tapatalk

8
Terecht denk ik. Van zo’n machine mag je toch verwachten dat deze zonder mankeren enkele jaren meegaat. Garantie of niet.
Schroeven aan de binnenzijde moeten ook niet lostrillen bij normaal gebruik.
Ik ga mijn NZ ook nazien en de schroeven borgen met Loctite.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

9
Daarom schreef ik ook uitzonderlijke voorval maar die trekken de aandacht. Er zijn er ontzettend veel van verkocht.

Mijn niche nooit iets mee gehad tot ik hem verkocht aan pti en die heeft er ook geen problemen mee voor zover ik weet.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’