Kort door de bocht nee. Dan ben ik wel benieuwd wat voor maler je hebt want een goede GOD maler met 1gr retentie bestaat niet, tenzij je compleet verkeerd hebt gemeten. Er zit altijd maalsel in de maalkamer en uitloop en kleine boonscherven die ook het verouderingproces gigantisch versnellen. De betere GOD malers halen hooguit 5gr en minder dan dat gaan ze zeker niet halen als je het echt goed meet. Dat is allemaal inherent aan het ontwerp en de tegendruk die de koffie in een dergelijke maler moet hebben om goed te werken. En ja gemalen koffie is na 5-10min oud en dus heb je elke keer veel oud maalsel. Elke keer 4gr weg malen is een optie en dat deed ik altijd met mijn Eureka Olympus maar aangezien dat omgerekend €300 per jaar aan weggegooid maalsel opleverde voor me vond ik het zonde. En je het verschil was voor mij echt goed te proeven tussen wel/niet die 4gr eerst weggooien.Ypuh schreef: wo 04 sep 2024, 18:51 @Erik82, dat is wel wat kort door de bocht. Mijn maler heeft <1g aan retentie, en als iemand die zijn eigen bonen brand, heb ik vaker het probleem dat bonen 'te vers' zijn dan dat bonen 'te oud' zijn. Een dag in de hopper die ik elke dag bijvul met 100g doet niets qua smaakverlies, mogelijk zelfs een positieve invloed dat bonen de tijd krijgen om te rusten en stabiliseren. Deze situatie is weer redelijk uniek voor mijn gebruik/opstelling, dus kun je ook geen conclusies op baseren. Single dosing leent zich wel voor thuisgebruik, maar ik ken voldoende mensen die er na X maanden zat van zijn en de minimale voordelen niet opwegen tegen de omslachtige manier van werken (zeker bij meerdere gebruikers in het gezin). Over grind on demand vs. single dosing is inmiddels voldoende geschreven en meesten hebben inmiddels wel een kamp gekozen die ze met hand en tand verdedigen.
Daarnaast heb ik echt helemaal niks gezegd over bonen die te oud zijn dus weet ik niet waar je dat ineens vandaan haalt. Ik heb het over vergaan maalsel en dat heeft niks met bonen te vers of oud te maken. Je haalt 2 compleet verschillende dingen door elkaar en trekt verkeerde conclusies. Er is ook een verschil tussen gewoon laten rusten en ze onder mindere omstandigheden laten verouderen en dat laatste is niet echt bevorderlijk. Ik heb zelf ook jaren gebrand en dat maakt geen verschil want als je te laat bent met je bonen bij een goede brander te bestellen zit je ook met te verse bonen. Dat is een kwestie van beter plannen.