Re: Slayer Single Group

11
Heb je de Steam of Espresso 1-group besteld want de espresso heeft juist niet de needle-valve die juist alles mogelijk maakt waar de Slayer bekend om staat.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: Slayer Single Group

12
Erik82 schreef: do 26 sep 2024, 15:46 Heb je de Steam of Espresso 1-group besteld want de espresso heeft juist niet de needle-valve die juist alles mogelijk maakt waar de Slayer bekend om staat.
Andersom juist😁. Een van de redenen ook voor mij om niet te wachten op de nieuwe Steam Single.
Slayer Espresso Single Group - Decent DE1XXL - Hario V60 Switch - Flair Pro 2 - Aeropress - NextLevel Pulsar
Weber EG-1 V3 - 1Zpresso K-Ultra

Re: Slayer Single Group

13
Haha inderdaad omgedraaid in mijn post. Als je echt fan bent van de Slayer wil je inderdaad de needle-valve. Leuke machine om thuis neer te zetten en heerlijk van te genieten. Vanaf dat punt valt het daar in ieder geval niks meer aan te upgraden. En met de EG-1 ernaast gaat het niet veel beter worden
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: Slayer Single Group

14
Ik heb de Slayer nu een week in bezit en wil de eerste indrukken van deze week geven.

Allereerst is de demo, de bestelling, het ophalen en de algehele ervaring van KoffieMatters in Leeuwarden uitstekend bevallen. De optie om hem te laten bezorgen en ook te laten installeren was er ook maar ik vind het leuk om zelf te doen dus heb ik hem opgehaald. De Slayer wordt in een grote kist geleverd. Omdat we de inschatting gemaakt hadden dat dit waarschijnlijk niet lekker zou passen in mijn auto heb ik hem zonder kist vervoerd. Met zijn 50kg wel het vertrouwen dat hij zou blijven staan waar we hem neer hadden gezet:) Wel heb ik de kist, uit elkaar, meegenomen.

Daar stond 'ie dan. Op mijn koffiebar. Wat een machine. Pfoeij...

De Slayer is mijn derde espressomachine na een Lelit Bianca V3 en de Decent DE1XXL en de eerste zonder eigen waterreservoir. Omdat ik A) geen aansluiting voor op de waterleiding bij mijn koffiebar heb en B) omdat ik vaak mijn eigen water maak met gedestilleerd water en Third Wave Water zakjes betekende dit dat ik via externe reservoirs moest gaan werken. De pomp van de machine kan zelf uit een reservoir trekken, maar omdat ik online had gelezen dat via een Flojet de pre-brew flow stabieler zou werken heb ik er een bij besteld, ook via KoffieMatters. Ik had hierin even een verkeerde inschatting gemaakt. Zo had ik namelijk 5L glazen flessen besteld (die zoek zijn geraakt door PostNL, maar dat is weer een ander verhaal...) 5L flessen omdat dit prima zou passen in mijn kastje, maar helaas was de stang van de water toevoerslang die je in het reservoir steekt veel te lang. Dit zal in mijn geval betekenen dat ik weer moet kijken naar een nieuw meubel. Voor nu maar even de toevoer- én afvoer naast het meubel.

Alles is aangesloten, nu het instellen. Standaard staat de pomp van de Slayer ingesteld op 90% en dit is per procent te regelen. Het advies is om de pomp zo in te stellen dat je met een blind filter basket rond de 10 bar uitkomt. Bij mij betekende dit een pompstand van 63%. Verder door het menu gelopen en heb verder niks veranderd. De steam boiler staat standaard op 1.5 bar. Dit heb ik ook zo gelaten. Temperatuur staat op 93 graden en ook dit voor nu even zo gelaten. Verder wel even on/off timers ingesteld. Je kan er 2 voor de doordeweekse dagen en 2 voor het weekend instellen. Je stelt in hoe laat de Slayer op temperatuur moet zijn en hoe lang hij dan aan moet blijven. Hierna gaat hij in een Power Saving mode en zakt de temperatuur terug naar zo'n 70 graden. Wil je dit onderbreken om een espresso te zetten dan beweeg je de paddle even en zal hij erna, na een uur inactiviteit, weer in diezelfde Power Saving mode komen. Wat ik wel lichtjes heb veranderd is de needle valve. Omdat ik meestal lichte roasts drink, en er dan wordt aangeraden een pre-brew flow te hebben van 40gr in 30 seconden, heb ik hem hierop ingesteld.

Tijd voor de eerste koffie. Ik had op voorhand een bestelling van 5 potjes bij Friedhats gedaan en had ook een El Salvador FES120 in het abonnement dat ik bij hen heb net binnengekregen. Het mooie van deze laatste soort is dat ik die ook eens besteld had toen ik de Lelit Bianca V3 had en toen vond ik hem met een Slayer Shot verreweg het lekkerste. Uiterst benieuwd natuurlijk hoe dit zou gaan zijn met een Slayer zelf. Er staan op Youtube twee mooie videos van Slayer zelf over hoe je het beste kunt beginnen met het inregelen van een boon en ook hoe je hem nog verder kunt tweaken. Deze videos kan ik ondertussen wel dromen en dus nu tijd voor het toepassen ervan. Ik gebruik normaliter Unibaskets van Weber Workshops maar wilde als eerst de basket die bij de Slayer geleverd wordt uitproberen. Bij het inregelen van de boon kwam ik erachter dat de headspace tussen het douchescherm en de puck veel kleiner is dan bij de Decent. Bij de Decent vond ik de afstand ook net ff te groot en had daardoor erg vaak soeperige pucks. Ik gebruik eigenlijk altijd een puckscreen en door de kleinere headspace bleek dat rond de 17gr met deze boon in deze basket het beste werkte. Het doel was een pre-brew van 25s en een brew van 25s, of in ieder geval in de buurt te komen. Eerste maling was veel te fijn, tweede veel te grof en de derde was redelijk spot on en de smaak was geweldig. Nog een paar tweaks in de maling gedaan en kwam zo uit op een pre-brew van 25s en een brew van 20s met een temperatuur van 94 graden. 17 gram in, 38 gram uit. Perfectie in de smaak dus ik heb het verder zo gelaten en heb genoten van de resterende bonen. Als tweede boon heb ik de Ethiopia Hambella van Friedhats en deze heeft een zeer vergelijkbaar eindresultaat. Heerlijk.

Het lijkt er tot nu toe op dat het qua smaak echt wel een stap boven de Decent is en dit had ik eerlijk gezegd niet verwacht en dit was ook helemaal niet de reden van de aanschaf. De Decent vond ik gewoonweg erg goed, maar ik wilde een meer mechanische feeling bij het hele proces hebben.

Eerste indrukken zijn dus heel erg goed en ik kan niet wachten om vele soorten koffies te gaan proberen :) Foto's van de Slayer volgen nog :)
Slayer Espresso Single Group - Decent DE1XXL - Hario V60 Switch - Flair Pro 2 - Aeropress - NextLevel Pulsar
Weber EG-1 V3 - 1Zpresso K-Ultra