Probeer de porto fino eens richting een 1:3 ratio (dus iets grover malen). Daarmee haalde ik het fruitige echt naar buiten en vond dat super lekker in mijn cappuccino! Het originele bijgeleverde recept werkte bij mij ook niet.manduca schreef:Ook van mij even een update. (sorry, ik kan niet van zulke mooie epistels schrijven als sommige anderen...).
Mijn ervaring komen wel wat overeen met de anderen. Al ben ik duidelijk minder goed in het onderscheiden van de smaken.
Met de Costa Rica heb ik wat lopen kloten met het bijgeleverde recept. Ik kreeg dat niet goed voor elkaar op mijn L1P. Vond de koffie wel lekker. Zelfs de "mislukte" shots waren prima te drinken. De bloedsinasappel (eet ik nooit) herkende ik niet. Wel een soort van licht zuurtje. De speculaaskruiden waren wel duidelijk. Hij werkte ook wel goed in de cappuccino.
Bij de El Salvador heb ik het recept maar losgelaten. Eerst op mijn standaard 18gr geprobeerd, maar daarna terug naar 17gr omdat ik dan de flow beter kreeg. En dan 42 gr uit in ongeveer 35 sec na de eerste drup. Pre-infusie vaak iets van 6-8 sec. Dit zag er wat meer als gebruikelijk uit qua doorloop voor mij.
Hier herkende ik wel een zoetje (dacht aan de karamel, maar begrijp dat een steenvrucht ook zoet is (ook geen idee hoe die smaakt)). De chocoladebitters zijn ook duidelijk. Ook wel een prettig zuurtje, al associeerde ik die niet met sinaasappel. Vond dit ook een prettige koffie, maar denk wat minder uitgesproken dan de Costa Rica (daar zat denk ik nog meer in). Deed het goed in de cappuccino ook.
De El Salvador heb ik ook in de Aeropress op het werk gedronken (11 gr, 200 gr water, 2,5 minuut; hoffmann recept). Was ook lekker, maar niet heel uitgesproken.
Nu met de Porto Fino bezig. Zelfde recept als de El Salvador. Deze is duidelijk minder uitgesproken. In de cappuccino verdwijnt deze een beetje. Als espresso wel lekker. Heel kruidig. Het zoetje van het rode fruit zit er wel in, maar heb ik nog niet goed naar boven gekregen. In de Aeropress ook weer ok, maar niet bijzonder. Ligt misschien ook aan het recept (iemand tips?).
Ben deze nu ook op mijn Flair 58 aan het proberen (nu de compressa weg is, had ik daar ruimte voor op de koffiebar). Pas twee bakjes mee gezet, met vergelijkbare resultaten als op de L1P. Maar ik deze is nog niet op, dus kan nog even doorspelen.
Al met al, zeker een brander waar ik wat vaker koffie van wil proberen.
Re: 10 gratis proefpakketten en nog eens 10 (bijna) gratis proefpakketten!
91Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker