Ik ben door de bonen heen. Het was een zeer leuk project! Waarvoor hartelijk dank, het was een flinke batch die we kregen.
De branding van de bonen vond ik alle drie aan de lichtere kant van het spectrum voor espresso. Hoe hebben anderen dit beoordeeld? Vonden anderen dat ook?
Van El Salvador heb ik als eerste een espresso gezet, 18 gram gedoseerd tot ik de smaak naar wens had, de sinaasappel / citrus kon ik er goed uithalen. Ik houd zelf over het algemeen van de wat minder fruitige smaken. Ik heb vervolgens het advies van 20 gram gebruikt en dat gaf een vollere, zachtere smaak. Zeker lekker, maar voor mij geen boon voor iedere dag espresso door het fruitige karakter. Dat is mijn smaak en zegt verder niet veel. De standaard burrs van de DF64V accentueren ook wel wat meer de aciditeit en de XL vond ik de smaak lekkerder. Ik heb hem echter ook als filterkoffie gezet met 18 gram en in de Hario Switch, wat resulteerde in een hele lekkere filterkoffie! Voor mij zou deze koffie een filterkoffie kunnen zijn.
Dan de Porto Fino. Een espressomelange die lekker uit de Londinium kwam in combinatie met de DF64v. Ook een licht gebrande boon, het aandeel Ethiopië Sidamo kon ik goed proeven. Was dat ook het grootste deel in de blend?
Ik doseerde 18 gram met de DF64v en een E&B superfine filterbakje. Ook als filterkoffie geprobeerd en die was lekker maar wat vlak, weinig sprankel. Voor mij dus geen filterkoffie.
De Costa Rica was ook weer een light roast voor mij voor espresso. Ik vond hem wat aan de "dunne" kant qua mondgevoel en ik mis denk ik de dikke warmere smaak van een wat donkerdere roast. Dit zegt echter niks over de kwaliteit maar meer over mijn smaak. Als filterkoffie kwam deze er dan wel weer prima uit! Ik heb deze ook gebruikt voor de werklui die onze eik in de tuin kwamen snoeien en ze bedankten mij voor de heerlijke koffie. Dat zegt genoeg.
Alle espresso koffie gemalen met of de XL of de DF64v met stock burr.
De filterkoffie met de 1ZPRESSO ZP6.
Joost en het Espressowinkel team, heel hartelijk dank voor deze vrijgevige actie! Ik hoop dat andere branders volgen en een voorbeeld nemen, erg leuk!
️