Re: Nieuwe koffie testten?

12
De Imola is hier inmiddels op.
Gezet zowel op de Londinium als op de Flair. Eerst 18gr, later terug gegaan naar 17gr in. Ongeveer 36 gr out in ongeveer 38 sec.
Merkte niet echt verschil tussen de machines. Maler is de HG-1.

Was in het begin (8 dagen na branden) een beertje zoeken, maar werd steeds beter.
Vind het een zeer prettige koffie als espresso. Veel smaken en een lekker mondgevoel. Prettig zuurtje, kruidig/notig met een zoetje (deed mij aan amandelspijs denken) en een lichte chocoladebitter. Bittertje met het notige blijft ook lekker hangen. Meerdere gasten laten proeven, en die vonden hem ook erg lekker.

In de cappuccino vind ik hem een stuk minder. Niet slecht of zo, maar wat saai. Alleen het zuurtje blijft bij mij overeind, en dat is zonder de andere smaken wat uit balans.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

13
Aaah leuk om te lezen. Ik ben ook al lekker bezig.

Ik vind hem als espresso ook erg lekker. Ik haalde er meer een beetje groene appeltjes uit, beetje fris zuurtje erg prettig met wat cacao.

En inderdaad als cappuccino nog erg saai. Geen duidelijk smaak beeld nog.

Ik ben nog een beetje met de ratio’s aan het spelen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

14
Ik ga er van het weekend weer verder mee experimenteren; heb de Imola een weekje laten rusten.
In mijn notities heb ik de smaak van rode grapefruit en enigszins zanderig staan, met een fris zurige afdronk.
Ik ben ook aan het experimenteren met de ratio, maar de sweetspot nog niet gevonden, denk ik.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Nieuwe koffie testten?

15
GuidovW schreef:Ik ga er van het weekend weer verder mee experimenteren; heb de Imola een weekje laten rusten.
In mijn notities heb ik de smaak van rode grapefruit en enigszins zanderig staan, met een fris zurige afdronk.
Ik ben ook aan het experimenteren met de ratio, maar de sweetspot nog niet gevonden, denk ik.
Ik had de eerste paar shots, toen ik een kortere doorlooptijd had ook grapefruit inderdaad. Was ook erg lekker iets meer bittertje maar nog steeds fris.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

16
Vandaag de Imola geproefd. Dank je wel Joost voor dit initiatief!

Als espresso heerlijk. Zoet, veel body, kruidig met een mooi zuurtje.

In de cappuccino vond ik 'm minder goed te proeven. Voor cappuccino hebben wat donkere brandingen mijn voorkeur.

Maar als espresso heel lekker en ik verheug me erop om het zakje leeg te maken.Dit is de reden waarom ben ik overgestapt naar single dosen: om eenvoudig te kunnen wisselen tussen bonen voor espresso en cappuccino.

17,5 gram in, 40 uit
Mazzer Philos met 189D schijven op stand 20 (af fabriek) en Bezzera Strega met PSM mod.

17
Ik ben er zo goed als doorheen en heb m’n testresultaten gedeeld.
Gebruik makend van Beanconqueror, de testgegevens kun je als Excel file downloaden. :idea:

Voor mij zit er toch net iets teveel zuur in de boontjes.
En ik zou wat meer complexiteit in de smaken willen proeven.

Maar het is een leuk initiatief, waar ik met veel plezier aan heb meegewerkt. :D
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60