Na lang zoeken een kleine hoeveelheid Geisha bonen gevonden. Tikkie prijzig dus graag advies hoe nu verder.
Mijn normale koffieprocedure aanhouden?
Ongeveer 50 gram bonen in de maler op standje vier. Liter water in de huis-tuin-en-keukenmachine en pruttelen maar.
Of verdienen deze boontjes een betere behandeling?
Geisha, dosering
2Oei tja een liter koffie van Geisha is wel zonde denk ik.TonP schreef:Na lang zoeken een kleine hoeveelheid Geisha bonen gevonden. Tikkie prijzig dus graag advies hoe nu verder.
Ongeveer 50 gram bonen in de maler op standje vier. Liter water in de huis-tuin-en-keukenmachine en pruttelen maar.
Zeker als je niet de juiste maalgraad hebt.
Doorgaans hou je met dit soort koffie een verhouding van 1:15 of 1:16 aan.
Wat voor koffie drink je normaal?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Geisha, dosering
3Waarom heb je ze gekocht als je niet hebt bedacht hoe je ze gaat extracten?TonP schreef:Na lang zoeken een kleine hoeveelheid Geisha bonen gevonden. Tikkie prijzig dus graag advies hoe nu verder.
Ben je vaker op ons forum geweest of kom je zo "even" aanwaaien?
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
4Ik heb ze niet echt gekocht maar gekregen. En ja, ik kom even aanwaaien. Ben groot koffieliefhebber, zoals ik ook wijnliefhebber ben, maar dat wil niet zeggen dat ik er alles vanaf weet of mij er in wil verdiepen. Ik geniet er van en laat mij verrassen door het resultaat.bobbee schreef: za 28 dec 2024, 15:05Waarom heb je ze gekocht als je niet hebt bedacht hoe je ze gaat extracten?TonP schreef:Na lang zoeken een kleine hoeveelheid Geisha bonen gevonden. Tikkie prijzig dus graag advies hoe nu verder.
Ben je vaker op ons forum geweest of kom je zo "even" aanwaaien?
Wat ik zoek is een advies om te voorkomen dat ik de dure koffie verspil.
Drink normaal de Honduras van Brandzaak in bovengenoemde verhouding en maalstand.
5Wanneer zijn ze gebrand?
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
6Ik zou gewoon beginnen met de methode die je bekend is en dan na de eerste keer eventueel recept/maling finetunen obv je eigen smaak.
7Ik vermoed dat je wat fijner zal moeten malen dan je Honduras bonen.
En nogmaals ik zou beginnen met bv 17 gram koffie en daar zo’n 270 ml water over gooien. Bij voorkeur
Als je er helemaal voor wilt gaan, zou ik een V60 kopen: https://www.vanpommeren.nl/Hario-V60-Dr ... gJwsvD_BwE
Of een setje: https://koffiekompaan.nl/winkel/hario-v ... gKekvD_BwE
Kosten zijn laag en dan kan je kleinere hoeveelheden koffie zetten.
Ik gebruik zelf meestal deze techniek (maar met een doorlooptijd van +/- 3 min) de eerste 60 ml (blooming) laat ik 45 sec duren voor ik door ga met de volgende 60 ml daarna gooi ik er steeds de volgende erop als het koffiebed droog begint te vallen (niet helemaal droog):
Dit is natuurlijk wel meteen een hele onderneming. Ik weet natuurlijk nog niet met wat voor apparatuur jij je koffie bereid. Ik heb geen ervaring met Moccamasters, flatbed oid.
Vandaar mij advies een v60
En nogmaals ik zou beginnen met bv 17 gram koffie en daar zo’n 270 ml water over gooien. Bij voorkeur
Als je er helemaal voor wilt gaan, zou ik een V60 kopen: https://www.vanpommeren.nl/Hario-V60-Dr ... gJwsvD_BwE
Of een setje: https://koffiekompaan.nl/winkel/hario-v ... gKekvD_BwE
Kosten zijn laag en dan kan je kleinere hoeveelheden koffie zetten.
Ik gebruik zelf meestal deze techniek (maar met een doorlooptijd van +/- 3 min) de eerste 60 ml (blooming) laat ik 45 sec duren voor ik door ga met de volgende 60 ml daarna gooi ik er steeds de volgende erop als het koffiebed droog begint te vallen (niet helemaal droog):
Dit is natuurlijk wel meteen een hele onderneming. Ik weet natuurlijk nog niet met wat voor apparatuur jij je koffie bereid. Ik heb geen ervaring met Moccamasters, flatbed oid.
Vandaar mij advies een v60