Re: The Decaf Project Coffee Kit by James Hoffmann

52
Leinad schreef: ma 16 dec 2024, 12:16 Ik heb in ieder geval 1 ding geleerd: ik ben absoluut niet in staat om diverse lagen in smaken te omschrijven. Ik ben een simpel man. Ik vind iets lekker, mwah of niet. Dat is het wel zo'n beetje, haha!
Van deze sessie vond ik ze eigenlijk geen van allen echt lekker. Komt 't door de lichtere branding? Ik denk het dan. Of het is het cuppen an sich, dat kan ook.

Nou ja, ik geef de bonen nog een kans als ik er daadwerkelijk koffie van zet, opschenken of Aeropress. Wie weet....
Tsjah, je cupt eigenlijk tegenover een referentie en niet voor voorkeur. In dit geval de verschillende methodes tegenover de referentie en als dat je eerste ervaring met cupping is lijkt me dat indd extreem moeilijk.
Madencio schreef: Hier ook meegedaan en we vonden het allemaal een beetje tegenvallen. De Swiss water techniek was het lekkerst, beter dan het origineel. Maar ook wij waren niet in staat om verder te komen dan 'zoet', 'groenten', 'fris', 'lekker' etc.
Alsnog wel erg leuk om mee te doen.
Uiteindelijk gaat decafineren altijd gepaard met kwaliteitverlies, maar ik snap wat je bedoelt. Ik heb het wel eens gehad met een EA koffie die voor mijn gevoel zoeter cupte dan de niet gedecaffineerden variant. Waar dat hem in zit weet ik ook niet zo goed, misschien raak je toch bepaalde smaakcomponenten kwijt die anders de zoetheid remmen of is het brandprofiel net iets anders geweest door het verschil in vochtgehalte....

53
Grappig dat je dit zo aangeeft. Ik krijg de indruk dat er toch altijd een bepaalde dosis "zwarte magie"of "fingerspitzengefühl" in het branden van koffie zit. Het is niet persé een flowchart die altijd gelijk is?
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

55
bobbee schreef:Hoe hebben jullie dan de koffie gezet? (behalve madencio want die zie ik cuppen) Als espresso denk ik? Het is geen espresso roast....
Afbeelding
Ik heb getracht te cuppen. Later vandaag heb ik er wel koffie mee gezet, maar die is in de gootsteen verdwenen. Dat was de onbewerkte, dus de caffeinehoudende.
Zeer onplezierige smaak (een soort frisheid ofzo? Met voor mij een aanhoudende rare zurige smaak, als ik dat juist omschrijf) Is dat de lichte branding?
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60

56

Pti schreef: Tsjah, je cupt eigenlijk tegenover een referentie en niet voor voorkeur. In dit geval de verschillende methodes tegenover de referentie en als dat je eerste ervaring met cupping is lijkt me dat indd extreem moeilijk.
Ja, dat klinkt heel logisch. Ik heb die klik wel gemaakt tijdens de sessie, om de 3 anderen te vergelijken met de caffeinehoudende. Dan nog vind ik het lastig.
Wel leuke ervaring

57
Pas vandaag aan toe gekomen om eens rustig de proefsessie te doen. Ik vond het erg leuk om te doen en was verrast over de grote verschillen tussen vooral de koffie met cafeïne tegenover de rest. Ik heb totaal geen ervaring met beschrijvend proeven, maar heb het heel serieus gedaan met het score formulier en het coffee flavour wheel. De koffie met cafeïne was zeer aromatisch, fruitig met een zuurtje en complex, ik proefde zwarte en rode bessen. De CO2 en EA decaf waren zoeter, minder zuur en minder aromatisch, maar smaakten ook anders. Nog wel fruitig, maar minder cassis. Meer aardbeiencompote met suiker bij de CO2 en gedroogd rood fruit met een zuurtje bij de EA. Onderling verschilden deze het minst. De Swiss water methode smaakte duidelijk anders dan die van de CO2 en EA methode, en ik was er ook het minst enthousiast over. Die was saaier en leek zelfs wat onrijp, meer groen en veel minder fruit. Ik heb de zakjes van Sprout geproefd.

Ik ben erg benieuwd naar de smaakervaringen van anderen, en of die een beetje in de buurt komen van die van mij. Of ben ik te te laat, heeft iedereen de zakjes al op en is de smaak alweer vergeten?
Laatst gewijzigd door fob op wo 08 jan 2025, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

58

fob schreef:
IMG_20250108_103916.jpg
.

Ik ben erg benieuwd naar de smaakervaringen van anderen, en of die een beetje in de buurt komen van die van mij. Of ben ik te te laat, heeft iedereen de zakjes al op en is de smaak alweer hetvergeten?
Ik vond het erg lastig. Ik wist al dat ik smaak lastig te beschrijven vind. Ik vind "gewoon iets lekker of niet". Ik heb wel vaak uitgesproken voorkeuren.
Voor mij was het leuk om te ervaren maar de zakjes zijn voor de rest allemaal in de kliko beland: ik vond ze allemaal niet lekker. Wat dat dan precies is: geen idee....

Kortom: aan mij heb je niets als het gaat om smaken en beschrijvingen daarvan
Afbeelding

59
Ik kreeg het er ook niet warm of koud van. Eigenijk zonde van de 20 euro maar ik heb ook niet de instructies van James helemaal gekeken. Nu ik dor schrijf denk ik dat ik eigenijk dit niet kan beoordelen omdat cuppen waarschijnlijk ook een "techniek" is die je moet leren. Misschien toch maar eens kijken en horen wat hij te leren heeft.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

60
Ik vond het aandachtig en gestructureerd proeven juist het leuke, dus niet alleen het geheel beoordelen maar eerst bepaalde aspecten zoals aroma, aciditeit en body. En zelfs dat splitsen in kwantiteit (de intensiteit van het aroma) en kwaliteit (hoe het aroma bevalt). Voor mijn verjaardag heb ik van mijn vrouw een "sensory training" cadeau gekregen die ik over 2 weken ga volgen. Heb ik zin in.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino