bobbee schreef: zo 15 dec 2024, 20:05
Koffiedrap schreef:
Ik ben ook opzoek naar de zoektocht “beter” maar dan wel met de wat zwaardere smaken ipv de fruitige smaken. Ook de zwaardere smaken kan je verbeteren en dan heb ik niet over donkere roast maar gewoon een lekkere medium die niet kapot gebrand is zoals een donkere dat is.
Dat is bekend. Met beter wordt vaak naar Light roast gegrepen als the next level ofzo. Ik ben zelf helemaal van de medium roast na wat rondzwerven met Light en ultra light roast. Light roast voor espresso kan mij echt gestolen worden want ik vind het simpel gezegd smerige koffie. Soms is het "interessant" maar lekker vind ik het nooit dus ben er voor mijzelf helemaal uit. Medium roast it is.
...Dit kan ik waarderen...ik zoek nog, en ga zeer waarschijnlijk, bij mijn volgende branding, terug naar "medium gebrand" (ik herinner me de "officiële" terminologie van die gradaties niet). Ik las eerder veel zoals "fruity, grapefruit...enz...enz" i.v.m. bvb Yirgacheffe of andere Ethiopische, wel, nooit veel van teruggevonden, ja, wel de hogere aciditeit, minder body (dan Brasil) misschien ligt het aan mij, ik was wel jaaarenlang wijnmeester in een wijnproeversvereniging en, frankly, er komen daar dikwijls erg geëvolueerde bewoordingen aan te pas, normaal ook, want "smaak" is een complex gegeven, tegenwoordig is de mijne overigens stevig bergaf aan het denderen...leeftijd...kanker... maar de motivatie is er nog nondedju (Vlaamse variant van "Au Nom de Dieu").
Groeten!
Paul
P.S. Zeer donkere vettige bonen vind ik wel afschuwelijke troep...