Re: Mazzer Philos

231
casawinters schreef: do 16 jan 2025, 17:13
Sjoerdl schreef: wo 15 jan 2025, 20:43 Zijn er al mensen die de philos gebruiken voor pour overs als chemex of hario v60?

Zo ja, wat zijn jullie ervaringen en hebben jullie een goede basisstand om vanaf te gaan instellen?
Ik heb een Philos met D189 schijven en het nulpunt is zoals af fabriek ingesteld. Voor een V60 01 zit ik rond stand 95 voor medium tot medium light roast.
Ik heb hem rond de 10 standen af van het nulpunt en ik zit ongeveer ook op 100 voor V60.
Flair 58+ (Bookoo EM Kit) // Mazzer Philos

232
Madencio schreef: do 16 jan 2025, 17:45
casawinters schreef: do 16 jan 2025, 17:13
Sjoerdl schreef: wo 15 jan 2025, 20:43 Zijn er al mensen die de philos gebruiken voor pour overs als chemex of hario v60?

Zo ja, wat zijn jullie ervaringen en hebben jullie een goede basisstand om vanaf te gaan instellen?
Ik heb een Philos met D189 schijven en het nulpunt is zoals af fabriek ingesteld. Voor een V60 01 zit ik rond stand 95 voor medium tot medium light roast.
Ik heb hem rond de 10 standen af van het nulpunt en ik zit ongeveer ook op 100 voor V60.
Zat volgens mij ook tussen de 90 - 110 voor filter met de i200D
Slayer, Weber Key MK2, Lagom 01 & Casa 65/48. Xbloom

235
Ik weet niet waar de rest vandaan komt die ook de philos hebben. Maar het lijkt me leuk om een keer bij elkaar te komen met onze molen met diverse maalschijven en deze naast elkaar te proeven.
Profitec Pro700 + Mazzer Philos i200D/233M
Bialetti
———— ———— ———— ———— ————
† Sage Barista Express † Sage smart grinder pro
† Quickmill 3035 † Mahlkonig x54
† VBM domobar Junior 2B † Fiorenzato f64evo

236
Koffiedrap schreef: di 21 jan 2025, 15:15 Ik weet niet waar de rest vandaan komt die ook de philos hebben. Maar het lijkt me leuk om een keer bij elkaar te komen met onze molen met diverse maalschijven en deze naast elkaar te proeven.
Hier regio Eindhoven, met 189 schijven.
Afgelopen week binnen gekomen :-)
Arjan

Profitec Drive | Macap M4D
te koop: Bezzera Giulia

237
Koffiedrap schreef: di 26 nov 2024, 17:20 Mijn philos met de i200D schijven is vandaag aangekomen
In één woord een top grinder.
Gebruik de schijven icm een donkere medium branding een geeft veel verscheidene smaken zowel als espresso als cappuccino.
Enige nadeel die ik nog heb kunnen ontdekken is de plaatst van de Aan/Uit schakelaar die vrij ver naar achteren zit weg gestopt waarvoor de rechterkant vrij moet staan.
Afbeelding
IMG_1077.jpeg
Aangaande van de plaatsing van de aan/uit schakelaar, dit is bij mij geen thema, al meer dan tien jaar al laat ik mijn (ouwe Macap) molen constant aan, ik sluit de kabel aan in een contactdoos met eigen schakelaar, zodat de schakelaar van de molen gewoon nooit wordt aangesproken. Bij de Macap is daar zo'n soepel plastieken anti-stof kapje, maakt het schakelen enigzins on-soepel! Ee een afzonderlijke schakeldoos, dat kost gèèn tien Euro...

Groetjes,
Paul

238
bobbee schreef: zo 15 dec 2024, 20:05
Koffiedrap schreef: Ik ben ook opzoek naar de zoektocht “beter” maar dan wel met de wat zwaardere smaken ipv de fruitige smaken. Ook de zwaardere smaken kan je verbeteren en dan heb ik niet over donkere roast maar gewoon een lekkere medium die niet kapot gebrand is zoals een donkere dat is.
Dat is bekend. Met beter wordt vaak naar Light roast gegrepen als the next level ofzo. Ik ben zelf helemaal van de medium roast na wat rondzwerven met Light en ultra light roast. Light roast voor espresso kan mij echt gestolen worden want ik vind het simpel gezegd smerige koffie. Soms is het "interessant" maar lekker vind ik het nooit dus ben er voor mijzelf helemaal uit. Medium roast it is.
...Dit kan ik waarderen...ik zoek nog, en ga zeer waarschijnlijk, bij mijn volgende branding, terug naar "medium gebrand" (ik herinner me de "officiële" terminologie van die gradaties niet). Ik las eerder veel zoals "fruity, grapefruit...enz...enz" i.v.m. bvb Yirgacheffe of andere Ethiopische, wel, nooit veel van teruggevonden, ja, wel de hogere aciditeit, minder body (dan Brasil) misschien ligt het aan mij, ik was wel jaaarenlang wijnmeester in een wijnproeversvereniging en, frankly, er komen daar dikwijls erg geëvolueerde bewoordingen aan te pas, normaal ook, want "smaak" is een complex gegeven, tegenwoordig is de mijne overigens stevig bergaf aan het denderen...leeftijd...kanker... maar de motivatie is er nog nondedju (Vlaamse variant van "Au Nom de Dieu").

Groeten!
Paul

P.S. Zeer donkere vettige bonen vind ik wel afschuwelijke troep...