Re: Koffietesters gezocht (voor een brander uit Denemarken)

21
Ik heb hem tot nu toe ook iedere dag getest. Ik dacht altijd dat een Brazil een beetje saai was maar deze is best vol van smaak. Het heeft potentie om zoet te worden maar ik krijg hem nog niet in de sweetspot door het bitter randje wat ik er nog niet helemaal uit krijg. Ik ga eens een aflopend drukprofiel proberen. Inderdaad proef ik ook veel noten. Ben benieuwd of de koffie zich nog verder ontwikkeld aangezien het volgens Michael pas een week geleden gebrand is.

To be continued
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

24
Ik heb Michael inmiddels van feedback voorzien! Leuke aparte bonen, echt weer heel anders dan wat ik normaal gesproken drink.

Ik denk dat ie die "speciale" roasting van de Robusta erg goed gedaan heeft. Een zuurtje ontbreekt idd volledig en proef veel notige tonen en cacao (ipv chocola) t enige zoet/zuurtje is dan idd te herlijden naar abrikoos ofzo.

Al met al een milde koffie die erg goed gaat als espresso, voor de grotere melkdranken vind ik m wat te zwak maar over het algemeen een lekkere "winterse" koffie.
Linea Mini R Zwart - Sculptor 078S Zwart - Specialita Mat Zwart

25
Ik heb Mikael ook gemaild.
Het zakje is ook op.

Ik heb er oprecht van genoten en het heeft mijn opvatting over Robusta ook zeker wat verbreed. De Robusta smaakje wat ik herken uit een Italiaanse blend kon ik niet herleiden naar deze blend. Het was voor mij als het ware, het volle en rijke van een Robusta maar tegelijkertijd ook zoetigheid zoals bij een Arabica. Ik heb misschien ook wat geluk gehad dat ik meteen de sweetspot heb gevonden maar er zit echt veel goeds in de bonen.

Ik heb hem mijn complimenten gegeven.

Jij ook bedankt Rosanne voor de connect!
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

26
Koffie testen voor Michael, Denemarken.

• What you enjoyed about the coffee.
• What you feel could be improved or adjusted.
• How you brewed it and what worked best (with or without milk, etc.).

27 januari 2025.
Koffie gezet met maler Mazzer Major en Rancilio Silvia met pid.

De bonen: als je goed kijkt zie je twee soorten waarvan de één iets donkerder is dan de ander. Mooie medium blend zou ik zeggen. En het ruikt heel rijk: geurig, cacao en noten en een specerij die ik niet thuis kan brengen.

Silvia aan om 7:30 uur.
10:00 uur eerste koffie gezet.
12 gram gemalen bonen in 35 seconden levert 27,5 gram espresso. Ik mikte op 24 gram uit, in 30 seconden.

Notitie: Geen crema, zwaar, donker, cacao, noten.
Niet in balans, veel te zwaar van smaak.

10:45 uur.
12,6 gram gemalen bonen in 39 seconden levert 25,4 gram espresso.

Notitie: Veel crema, milder van smaak, in evenwicht zou ik zeggen, cacao en noten. Heerlijke espresso.

12:00 uur.
12,8 gram gemalen bonen in 30 seconden levert 25,8 espresso. Te grof gemalen, de koffie liep te snel door, ik heb de pomp 2 x moeten stopzetten om tot de 30 seconden te komen, anders was het al onder de 20 seconden klaar.

Notitie: Donkere smaak, aards, grof weinig crema.

Machine uitgezet.
Zelfde dag in de avond. Silvia aangezet om 17:45 uur en koffie gezet om 19:15 uur.
12,6 gram gemalen bonen in 42 seconden levert 27,6 espresso.
Notitie: Prima koffie, fijne geur en smaak, in balans. Volle smaak, misschien iets van een bittertje, maar niet hinderlijk voor mij.
28 januari 2025.
Geen aantekeningen gemaakt, maar in de ochtend twee espresso's en in de avond één gezet met deze bonen. Ongeveer 12.5 gram in, in 30 seconden naar 25gram espresso. Wat achter blijft is dat het een heerlijke koffie is, de boon straft je niet af als je het iets te lang laat doorlopen of te fijn of te grof gemalen hebt. Het is vergevingsgezind. Het blijft prettig om het te drinken. En als je dan in de sweetspot zit, is het een uitstekende heerlijke espresso.

29 en 30 januari 2025.
Vandaag staat de moka pot op tafel. 12 gram gemalen bonen in en 125 gram gekookt water in de pot. Dat leverde een pretig drinkbare koffie van 105 gram, maar wel erg slap.

Daarna heb 12,5 gram gemalen bonen geprobeerd met 42 gram gekookt water. Dat leverde 17,5 gram koffie op die heel aangenaam was om te drinken. Maar ik wil op 25 gram uitkomen, dus morgen nog maar een keer proberen, maar dan rekening houden dat er ongeveer 25 gram water tijdens het zetten achterblijft in de koffieprut en in de stoom.

31 januari 2025.
Vandaag verder met de moka pot. En zoals gisteren aangegeven, 12,5 gram gemalen bonen en 55 gram gekookt water. Dat leverde bijna 30 gram koffie. En die was heerlijk! Bijna een espresso, alleen dan zonder crema laag. Een romige volle body, een donkere aangename smaak; proef ik noten en cacao? Ja, ik denk van wel, maar minder intens dan bij een espresso.
Dat nodigt uit om straks met 25 gram gemalen bonen en 110 gram gekookt water te gaan werken. Eens kijken of dat 60 gram koffie gaat opleveren en hoe de smaak is.

Dat werd dus 5 gram minder omdat die er echt niet meer bij konden.

20 gram gemalen bonen erin, met 88,9 gram kokend water, werd 62,7 gram koffie.

Ziet er goed uit! Heerlijke donkere koffie. Iets meer een bittertje dan de vorige, maar nog steeds goed. Ik ga morgen nog een keer met de moka pot aan de gang en dan laat de maalgraad zoals hij is en probeer ik iets van 16 á 17 gram koffie.

Zaterdag 1 februari 2025.
Vandaag: 17 gram gemalen bonen, 75 gram kokend water maakt 54 gram koffie.

Zo, een stevige bak koffie, vol en romig, cacao (heerlijk!), en dus geen chocolade, dan zou het zoeter zijn. Ik ben dus fan van echte cacao.
De afgelopen jaren heb ik heel vaak de moka pot gebruikt, verschillende bonen en verschillende maalgraden, maar dit is de lekkerste tot nu toe en dat ligt zeker voor een groot deel aan de bonen. Ik begin nieuwsgierig te worden naar de prijs.

Leuk om mee te doen, de grootste reden om mee te doen was dat het een melange is waar Robusta in zit. En ik vind het een heel geslaagde melange en branding. Veel mensen die de eerste stappen zetten in hun koffieavontuur zullen hiermee blij zijn.

Overall: romig, cacao, aards en vergevingsgezind.
Het mooiste van deze melange vind ik z’n cacaosmaak, zonder ooit echt te bitter te worden

Bedankt voor het mogen meedoen en ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

27
Dirk Jan schreef:Koffie testen voor Michael, Denemarken.

• What you enjoyed about the coffee.
• What you feel could be improved or adjusted.
• How you brewed it and what worked best (with or without milk, etc.).

27 januari 2025.
Koffie gezet met maler Mazzer Major en Rancilio Silvia met pid.

De bonen: als je goed kijkt zie je twee soorten waarvan de één iets donkerder is dan de ander. Mooie medium blend zou ik zeggen. En het ruikt heel rijk: geurig, cacao en noten en een specerij die ik niet thuis kan brengen.

Silvia aan om 7:30 uur.
10:00 uur eerste koffie gezet.
12 gram gemalen bonen in 35 seconden levert 27,5 gram espresso. Ik mikte op 24 gram uit, in 30 seconden.

Notitie: Geen crema, zwaar, donker, cacao, noten.
Niet in balans, veel te zwaar van smaak.

10:45 uur.
12,6 gram gemalen bonen in 39 seconden levert 25,4 gram espresso.

Notitie: Veel crema, milder van smaak, in evenwicht zou ik zeggen, cacao en noten. Heerlijke espresso.

12:00 uur.
12,8 gram gemalen bonen in 30 seconden levert 25,8 espresso. Te grof gemalen, de koffie liep te snel door, ik heb de pomp 2 x moeten stopzetten om tot de 30 seconden te komen, anders was het al onder de 20 seconden klaar.

Notitie: Donkere smaak, aards, grof weinig crema.

Machine uitgezet.
Zelfde dag in de avond. Silvia aangezet om 17:45 uur en koffie gezet om 19:15 uur.
12,6 gram gemalen bonen in 42 seconden levert 27,6 espresso.
Notitie: Prima koffie, fijne geur en smaak, in balans. Volle smaak, misschien iets van een bittertje, maar niet hinderlijk voor mij.
Ae_20250127_191646.jpg
28 januari 2025.
Geen aantekeningen gemaakt, maar in de ochtend twee espresso's en in de avond één gezet met deze bonen. Ongeveer 12.5 gram in, in 30 seconden naar 25gram espresso. Wat achter blijft is dat het een heerlijke koffie is, de boon straft je niet af als je het iets te lang laat doorlopen of te fijn of te grof gemalen hebt. Het is vergevingsgezind. Het blijft prettig om het te drinken. En als je dan in de sweetspot zit, is het een uitstekende heerlijke espresso.

29 en 30 januari 2025.
Vandaag staat de moka pot op tafel. 12 gram gemalen bonen in en 125 gram gekookt water in de pot. Dat leverde een pretig drinkbare koffie van 105 gram, maar wel erg slap.

Daarna heb 12,5 gram gemalen bonen geprobeerd met 42 gram gekookt water. Dat leverde 17,5 gram koffie op die heel aangenaam was om te drinken. Maar ik wil op 25 gram uitkomen, dus morgen nog maar een keer proberen, maar dan rekening houden dat er ongeveer 25 gram water tijdens het zetten achterblijft in de koffieprut en in de stoom.

31 januari 2025.
Vandaag verder met de moka pot. En zoals gisteren aangegeven, 12,5 gram gemalen bonen en 55 gram gekookt water. Dat leverde bijna 30 gram koffie. En die was heerlijk! Bijna een espresso, alleen dan zonder crema laag. Een romige volle body, een donkere aangename smaak; proef ik noten en cacao? Ja, ik denk van wel, maar minder intens dan bij een espresso.
Ae_20250131_091111.jpg
Dat nodigt uit om straks met 25 gram gemalen bonen en 110 gram gekookt water te gaan werken. Eens kijken of dat 60 gram koffie gaat opleveren en hoe de smaak is.

Dat werd dus 5 gram minder omdat die er echt niet meer bij konden.

20 gram gemalen bonen erin, met 88,9 gram kokend water, werd 62,7 gram koffie.

Ziet er goed uit! Heerlijke donkere koffie. Iets meer een bittertje dan de vorige, maar nog steeds goed. Ik ga morgen nog een keer met de moka pot aan de gang en dan laat de maalgraad zoals hij is en probeer ik iets van 16 á 17 gram koffie.

Zaterdag 1 februari 2025.
Vandaag: 17 gram gemalen bonen, 75 gram kokend water maakt 54 gram koffie.

Zo, een stevige bak koffie, vol en romig, cacao (heerlijk!), en dus geen chocolade, dan zou het zoeter zijn. Ik ben dus fan van echte cacao.
Ae_20250201_093457.jpg
De afgelopen jaren heb ik heel vaak de moka pot gebruikt, verschillende bonen en verschillende maalgraden, maar dit is de lekkerste tot nu toe en dat ligt zeker voor een groot deel aan de bonen. Ik begin nieuwsgierig te worden naar de prijs.

Leuk om mee te doen, de grootste reden om mee te doen was dat het een melange is waar Robusta in zit. En ik vind het een heel geslaagde melange en branding. Veel mensen die de eerste stappen zetten in hun koffieavontuur zullen hiermee blij zijn.

Overall: romig, cacao, aards en vergevingsgezind.
Het mooiste van deze melange vind ik z’n cacaosmaak, zonder ooit echt te bitter te worden

Bedankt voor het mogen meedoen en ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt.
Wat heb je een geweldige test gedaan Dirk!

Zou je je bevindingen rechtstreeks willen mailen naar Michael middels een replay op zijn mail die hij jou gestuurd heeft? Het liefst in het Engels want hij kan geen Nederlands (of even door de vertaler gooien zoals Deepl).

Leuk om te horen dat je genoten hebt!
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

28
Rosanne schreef: zo 02 feb 2025, 15:42
Zou je je bevindingen rechtstreeks willen mailen naar Michael
Bij het plaatsen van mijn verslag vroeg ik mij af of er iemand zou reageren met die vraag! en ja, dat is dus gebeurd. ;-)
Uiteraard stuur ik Michael per e-mail een verslag, zowel in het Nederlands als in het Engels. Mocht hij ergens in de Engelse vertaling iets niet begrijpen, dan kan hij het origineel (Nederlands) zelf nog eens naar het Deens vertalen.

Groet!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

30
De boontjes zijn al op.....
.....dat ging snel. :D

Ik heb getest met Beanconquerer en het smaakverslag en foto's aan Michael (TTB Coffee), verzonden.
Dit is de samenvattende tekst:
Hi Michael,

The beans are already finished.... 🥲

Attached you'll find my tasting notes as an Excel sheet and printed as a PDF file.
And also a link to download the whole file, including photo's of the beverages pulled.

As a summary, I enjoyed the tasting and the combination of Arabica and Robusta.
In general I prefer lighter roasts (broader taste palate), and I do not like the fruity (lemon, etc.) tastes.
The dark and 'earthy' tones of this roast were lovely, but I missed some complexity, that lighter roasts provide.
Imo it is a very nice and balanced Italian roast.

Also I noticed the shorter pulls had a more 'iron' taste, whereas the longer the pull was, the tastier it became.
I had a lot of spritzen (squirt water), though.

Thanks again for letting me taste your beans.
Btw: you do not have a website, only Instagram, is that correct?

Best regards,

Guido van Westerlaak
Als bijlage zal ik de Excel download van Beanconquerer en de pdf daarvan, met nog een paar foto's toevoegen.
Daarin staan de proefnotities per koffie.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60