Hoi allemaal,
Ik heb mijn Jura ENA 8 onlangs weggebracht voor onderhoud. Sinds ik hem terug heb, is er direct een probleem ontstaan waar ik zelf niet uitkom.
De heetwaterfunctie werkt perfect en geeft de juiste hoeveelheid. Maar bij koffie zetten gaat het fout:
Bij een ingestelde hoeveelheid van 100 ml komt er maar zo’n 35 ml in het kopje terecht
De rest (ongeveer 65 ml) komt in de lekbak terecht
Ook bij een instelling van 200 ml komt er maar 60 à 65 ml in het kopje, en de rest weer in de lekbak
De kleur van de koffie die wél in het kopje komt is gewoon normaal, dus geen spoelwater of slappe koffie
Het zetten duurt wel erg lang in verhouding tot de kleine hoeveelheid die ik uiteindelijk in het kopje krijg
Ik heb het apparaat al:
Teruggezet naar fabrieksinstellingen
Ontkalkt met officiële Jura-tabletten
De maalgraad aangepast en meerdere kopjes gezet om te testen
Maar helaas zonder resultaat.
Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? Het lijkt alsof een groot deel van het water onderweg “verdwijnt” richting de lekbak in plaats van in het kopje terecht te komen.
Alle tips zijn welkom!
Re: Jura ENA 8 – Te weinig koffie, rest verdwijnt in lekbak
2Waarom neem je niet gewoon contact op met de onderhoudsmonteur? Als heet water functie werkt, zal - naar ik vermoed - de zetgroep lekken. Wellicht is een rubber niet goed geplaatst.
Gr.
KoffieLaw
Gr.
KoffieLaw
KoffieLaw - het recht op een goede bak koffie!
3Helaas was die alleen bereid om er weer naar te kijken als ik opnieuw zou betalen, erg vreemd maar vandaar dat ik de vraag hoer dus stel.
4Lekkere service dan.... Maar waarschijnlijk problemen met de zetgroep/drainage. Je kunt de lekbak overbruggen en koffie zetten. Dan kun je naar binnen kijken vanaf de voorkant. Zie je meteen waar het fout gaat.
KoffieLaw - het recht op een goede bak koffie!
5Ja verschrikkelijk toch! Denk je hem weg te brengen voor onderhoud krijg je hem stuk terug. Ik ga het eens bekijken, bedankt voor je input!!
6Dit klinkt eigenlijk best vergelijkbaar met mijn probleem: https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=14239
Ik ben dus een glaskogeltje kwijt. Ik weet niet of de Jura ENA 8 ook zoiets heeft. Ik heb even in de tekeningen gekeken (https://www.jura-parts.com/Jura-Part-Diagrams-s/248.htm), maar ik kon dat in ieder geval zo snel niet terug vinden.
*Edit: Lees net ook in mijn topic dat het kogeltje zeer waarschijnlijk het probleem ook niet is.
Overigens zou ik mijn geld voor de reparatie terug eisen, of eisen dat hij een goed product aflevert. Klinkt of jij toch echt in je recht staat om dit gratis te laten repareren. Hooguit nieuwe onderdelen zouden extra nieuwe kosten mogen zijn.
Ik ben dus een glaskogeltje kwijt. Ik weet niet of de Jura ENA 8 ook zoiets heeft. Ik heb even in de tekeningen gekeken (https://www.jura-parts.com/Jura-Part-Diagrams-s/248.htm), maar ik kon dat in ieder geval zo snel niet terug vinden.
*Edit: Lees net ook in mijn topic dat het kogeltje zeer waarschijnlijk het probleem ook niet is.
Overigens zou ik mijn geld voor de reparatie terug eisen, of eisen dat hij een goed product aflevert. Klinkt of jij toch echt in je recht staat om dit gratis te laten repareren. Hooguit nieuwe onderdelen zouden extra nieuwe kosten mogen zijn.