Na een zoektocht van zo,n3 a 4 jaar om een goed espresso te maken , begonnen met Sage en via diverse omwegen was mijn laatste set-up een ECM Puristika en een Eureka single-dose maler.
Een paar weken geleden uit nieuwsgierigheid voor een zacht prijsje een DeLonghi Magnifica EVO kunnen kopen en aan een vergelijk begonnen.
Ik was verrast door de espresso die er uit kwam, zelfde bonen als in mn ECM gebruikt en smaakte prima, waar ik bij mijn ECM en andere eerdere set-ups steeds verschillende smaken proefde en soms een 6 en soms een 8 qua smaak maar hoger nooit ondanks dat ik alles heb geprobeerd.
Is de DeLonghi nu een 10 qua smaak, nee maar wel altijd een 8 voor mij, wat ik jammer vindt is dat de smaak minder sterk/voller is dan bij de ECM omdat er minder koffie wordt gebruikt, DeLonghi Magnifica EVO gebruikt zo,n 14gr koffie in de doppio stand meer krijg ik niet voor elkaar.
Mijn vraag is, zijn er DeLonghi machines die meer koffie gebruiken dan de huidige EVO, voor mij hoeven al die melk functies niet ,espresso en doppio is vodoende maar goed die zijn er niet. Graag hoor ik wat de eventuele opties zijn.
Re: Welke DeLonghi ?
2Minder sterk of minder vol hoeft niet te komen doordat je machine minder gram maalt. Heb je al geprobeerd fijner te malen?
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 | Mazzer Philos
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta
3Ja zeker, komt er nu eigenlijk te langzaam uit maar wordt er niet ECHT sterker/voller. Kan daar nog wel mee spelen en ook nog wat donkere gebrande bonen proberen.
4Het zit allemaal in de koffiemolen en ik denk dat er geen volautomaat is die kan tippen aan de capaciteiten van 65mm Eureka...
5Ik heb een soort gelijke route bewandeld.
Jaren geleden begonnen met een Jura Z5 want heel mooi en in de winkel een lekkere koffie. Gekocht, gebruikt. wel een paar jaar plezier van gehad zodat er problemen kwamen met een lekkende boiler.
Opgelost maar ondertussen voor de koffie kwaliteit een ECM Giotto gebruikt gekocht bij mijn ' koffiemannetje' . Heerlijk. maler weet ik eigenlijk niet meer.
Maar steeds als er 3 of erger, 4 man koffie wilde werd ik ongelukkig van de hoeveelheid werk die je daar aan had.
Toch maar weer een Jura gekocht, een S8 erg lekker maar het was geen ECM.
Een volautomaat geeft je nooit een 10, een 7,5 max maar uit een ECM met goeie!! maler kan het wel.
De Jura ging na een paar jaar stuk, veel te snel. Laten we zeggen, het heeft de prijs van een kop koffie flink verhoogd. Was niet te repareren volgens Jura dus weer afscheid genomen en nu weer terug bij ECM. Meteen een Eureka maler gekocht en een Zero erbij.
Omdat de maler grain by weight is heb ik een paar handelingen minder te doen bij 3 koppen koffie en gaat het in een redelijk tempo.
Kost wat ruimte in de keuken maar omdat het sieraden zijn wordt de keuken er alleen maar mooier van.
Belangrijker:
De koffie is (meestal) zoveel lekkerder.
Maar goed. DeLonghi?
Nee, geen ervaring mee, sorry.
Succes.
Jaren geleden begonnen met een Jura Z5 want heel mooi en in de winkel een lekkere koffie. Gekocht, gebruikt. wel een paar jaar plezier van gehad zodat er problemen kwamen met een lekkende boiler.
Opgelost maar ondertussen voor de koffie kwaliteit een ECM Giotto gebruikt gekocht bij mijn ' koffiemannetje' . Heerlijk. maler weet ik eigenlijk niet meer.
Maar steeds als er 3 of erger, 4 man koffie wilde werd ik ongelukkig van de hoeveelheid werk die je daar aan had.
Toch maar weer een Jura gekocht, een S8 erg lekker maar het was geen ECM.
Een volautomaat geeft je nooit een 10, een 7,5 max maar uit een ECM met goeie!! maler kan het wel.
De Jura ging na een paar jaar stuk, veel te snel. Laten we zeggen, het heeft de prijs van een kop koffie flink verhoogd. Was niet te repareren volgens Jura dus weer afscheid genomen en nu weer terug bij ECM. Meteen een Eureka maler gekocht en een Zero erbij.
Omdat de maler grain by weight is heb ik een paar handelingen minder te doen bij 3 koppen koffie en gaat het in een redelijk tempo.
Kost wat ruimte in de keuken maar omdat het sieraden zijn wordt de keuken er alleen maar mooier van.
Belangrijker:
De koffie is (meestal) zoveel lekkerder.
Maar goed. DeLonghi?
Nee, geen ervaring mee, sorry.
Succes.
6Ik heb ondertussen een DeLonghi Rivelia gekocht, nu nog met de bonen aan het experimenteren, Lavazza, en nu een proefpakket van een locale brander met bonen uit Zuid Amerika en Oeganda, de Lavazza was het minst tot nu toe en van het proef pakket heb ik 2 soorten gebruikt, zoals eerder aangegeven niet veel verschil te proeven tussen deze vers gebrande bonen, steeds een 7, hoop nog bonen te vinden die naar een 8 gaan dan ben ik tevreden denk ik .
7Leuk om te proberen toch? Welke brander en welke bonen?
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 | Mazzer Philos