Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

6513
Tja, gist, daar heb ik al in geen 50 jaar iets mee gedaan, maar het is inderdaad een optie. We zullen zien wat het wordt, dit roggebroodje heeft een wat harde korst, maar smaakt in ieder geval prima! Er komt vast een moment waarin ik een beslissing neem.
U wordt op de hoogte gehouden.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820 & een QM3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

6515
bobbee schreef: vr 20 feb 2026, 22:38 Maar dan rijst bij mij de vraag, waarom geen gist meer gebruikt?
Dat is gewoon zo gegaan. In de jaren '70 zat het zo in mijn ritme om met zuurdesem te werken dat gist er niet aan te pas kwam. En er was iets met versheid van het gist. Toen besloten om alleen met zuurdesem te werken en zo is gist uit het zicht verdwenen.
En nu vraag ik mij af waar ik verse gist kan kopen. De bakkerszaken verkopen hier denk ik alleen maar brood dat ze na bakken. Die zakjes met korreltjes, die gebruikt mijn vrouw af en toe, maar dat vind ik vreselijk ruiken, dat wordt het niet.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820 & een QM3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

6516
In Duitsland bij Netto, Aldi, Lidl of bij de Jumbo in NL.
De zakjes werken overigens hetzelfde alleen 1/3 van gewicht nodig tov verse gist. Als je de droge gist vreselijk vindt ruiken dan schat ik in dat je vrouw er eerst een soepje van maakt met water (en suiker) vanwege het idee dat je deze moet activeren? Dat hoeft namelijk niet, je kunt de droge gist gewoon door het meel/bloem mengen.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

6518
Geen 100% rogge maar 27,5% (en de rest tarwe). Volgens mij zie en proef je het verschil tussen verse en instant gist niet. Ik gebruik altijd instant gist (een pak met 500 gram van het merk Bruggeman) vanwege de houdbaarheid en omdat het gemakkelijker te krijgen is. Dit zijn overigens desembroden.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

6519
Ik heb het tegenwoordig enorm lux, ik koop een baal spelt meel (20KG) en deel dat met een vriend. Zitten specerijen en en zaden al in. Hoef alleen 21gr verse gist toe te voegen en 300ml water. Na eerste rijs gaat het in de keramiek bakblik met deksel en bestrooi ik het met sesamzaadjes. Als 2e rijs net onder de deksel is gaat die 35 min op 230C de oven in. Had ooit al eens foto ervan getoont. Ik geniet vaak van jullie mooie baksels!
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

6520
mutsje schreef:Ik heb het tegenwoordig enorm lux, ik koop een baal spelt meel (20KG) en deel dat met een vriend. Zitten specerijen en en zaden al in. Hoef alleen 21gr verse gist toe te voegen en 300ml water. Na eerste rijs gaat het in de keramiek bakblik met deksel en bestrooi ik het met sesamzaadjes. Als 2e rijs net onder de deksel is gaat die 35 min op 230C de oven in. Had ooit al eens foto ervan getoont. Ik geniet vaak van jullie mooie baksels!
Leuk! En waar koop je dat meel met toevoeging?
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!