Re: Smaak verandering

12
Joste schreef: do 15 jan 2026, 13:47
cremalaver schreef:Ik heb wat Guatemala van Frans gekregen.
Die koffie is lekker.Geen chemische smaak.
Het zal toch wel aan de bonen/ branding liggen.
Gelukkig maar! Wat dronk je daarvoor?
Mijn keuze criterium is de prijs.
Nu heb ik nog wat kilos Malabar liggen.

Re: Smaak verandering

16
cremalaver schreef: wo 01 apr 2026, 12:22
cremalaver schreef: wo 04 feb 2026, 15:51 Ik zat voor mijn smaak te laag in temperatuur.Boilerdruk naar 1.4 gebracht.Doet een hoop.
De smaak is definitief veranderd.Ik vind nu oude supermarkt koffie lekker.😵‍💫
Waar dit eindigt weet ik niet.
Een Senseo met zakjes oude breuzel valt alsnog niet uit te sluiten.
Ik zou alles verkopen wat je hebt en volledig storten in de light roast hype a la Lance Hedrick stijl.
Dikke flat burr grinder met SSP schijven op iets als een meticulous ofzo.

Misschien is dat gewoon wat je smaakpapillen aangeven dat ze willen. :D

You never know until you try..
Espressomachine: Nurri L-Type Leva
Grinders: Wug2-83a Hybrid & ULF - Comandante Hammerhead - 1Zpresso J-Ultra
Filter: V60 - Aeropress Premium

Re: Smaak verandering

17
cremalaver schreef: zo 11 jan 2026, 11:13 Ik heb meer dan een jaar geleden Covid gehad.Echt behoorlijk ziek geweest.
Toen ik weer opgeknapt was smaakte mij de koffie niet meer.
Ik had de hoop dat dit zou verbeteren maar nog steeds drink ik het eerlijk gezegd met tegenzin.Iig kan ik niet meer uitkijken naar een lekkere Cortado.
Is dit voor mensen hier herkenbaar?
Denk er over na om alles te verkopen.
Wel fijn dat je in ieder geval opgeknapt bent, het is helaas herkenbaar. Ik ondervind dagelijks inmiddels al jaren de problemen van post-covid. Ik ben zelfs gedeeltelijk in de WIA beland, het is verschrikkelijk. Dat doet hier verder niet toe, maar wat ik wilde zeggen is dat mijn smaak ook een beetje aan het veranderen is. Ik vind espresso soms nog steeds lekker, maar ik maak nu vaker americano's. Ik ga zelfs zo ver dat ik soms melk toevoeg aan mijn espresso, in de vorm van een cappuccino bijvoorbeeld. Nou, dat is nog nooit voorgekomen in mijn leven!

Ik zou niets verkopen, en gewoon een tijdje andere varianten maken. Zo heb ik periodes dat ik bijna uitsluitend de Bialetti's gebruik, en dan weer Aeropress, dan french press, soms alles. De machines staan dan een paar weken uit. Maakt allemaal niet uit wat mij betreft.

Je gezondheid is het belangrijkst.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 | Mazzer Philos | etzMAX LM
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta

Re: Smaak verandering

18
Leinad schreef:
cremalaver schreef: zo 11 jan 2026, 11:13 Ik heb meer dan een jaar geleden Covid gehad.Echt behoorlijk ziek geweest.
Toen ik weer opgeknapt was smaakte mij de koffie niet meer.
Ik had de hoop dat dit zou verbeteren maar nog steeds drink ik het eerlijk gezegd met tegenzin.Iig kan ik niet meer uitkijken naar een lekkere Cortado.
Is dit voor mensen hier herkenbaar?
Denk er over na om alles te verkopen.
Wel fijn dat je in ieder geval opgeknapt bent, het is helaas herkenbaar. Ik ondervind dagelijks inmiddels al jaren de problemen van post-covid. Ik ben zelfs gedeeltelijk in de WIA beland, het is verschrikkelijk. Dat doet hier verder niet toe, maar wat ik wilde zeggen is dat mijn smaak ook een beetje aan het veranderen is. Ik vind espresso soms nog steeds lekker, maar ik maak nu vaker americano's. Ik ga zelfs zo ver dat ik soms melk toevoeg aan mijn espresso, in de vorm van een cappuccino bijvoorbeeld. Nou, dat is nog nooit voorgekomen in mijn leven!

Ik zou niets verkopen, en gewoon een tijdje andere varianten maken. Zo heb ik periodes dat ik bijna uitsluitend de Bialetti's gebruik, en dan weer Aeropress, dan french press, soms alles. De machines staan dan een paar weken uit. Maakt allemaal niet uit wat mij betreft.

Je gezondheid is het belangrijkst.
Dat laatste is zeker zo. En als er nog steeds verandering is in de smaakbeleving zou ik het ook gewoon nog even behouden.
Het is en blijft een grillige rotziekte, die we niet moeten onderschatten. Veel sterkte ermee!
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

Re: Smaak verandering

19
Hé, ik ben dus niet alleen...spijtig genoeg.

Bij mij is het 15/05 begonnen, ik weet de dag nog goed: ik ging de eerste keer thuis m'n examenkoffie van m'n SCA proef opnieuw zetten. En die smaakte dus echt walgelijk. Ik dacht dat het mss aan het vrij specifieke recept lag(dose 18.5g / yield 50g) maar de dag erna een standaard 18/36 geprobeerd en dat was even walgelijk. Ook tijdens het eten ondervond(vind) ik problemen.
Volgende week zie ik een NKO arts, hopelijk heeft het gewoon te maken met een onsteking ofzo, maar ik zie het op deze moment niet echt goedkomen.
Ik ben dus echt compleet gestopt met koffies-heb nog wel eens iets getest in een koffiebar enzo, maar neen, het blijft slecht smaken. Bijkomend ben ik dus al flink afgevallen omdat ik me elke dag moet dwingen om toch maar iets te eten. :(

Neen, ik snap volledig wat jullie hier allemaal zeggen. Gedachten om alles te verkopen spookten ook al wel es door m'n hoofd. :?

Maar ik leef gewoon op hoop, met tien vingers en tenen gekruist!
Rocket R nine one ~ Ceado e37SD ~ Macap MXD (sd) ~ Eureka under-the-grinder-tamper ~ Baristahustle autocomb
Kalitawave ~ Kinto ~ CHiATO ~ Rocket fausto(sd)