Ik ben al enige jaren in het bezit van een Bosch Benvenuto TCA5401. Nu heb ik al enkele maanden herhaaldelijk problemen met het apparaat en ik hoop dat er iemand is die mij zou kunnen vertellen wat vermoedelijk de oorzaak is van deze problemen.
Het eerste probleem dat zich voordoet is dat het apparaat na het malen van de koffie en net voor het pompen van het water opeens stopt en weer in standby springt. Als ik daarna het apparaat aan probeer te doen zal hij vaak proberen de zetgroep te bewegen echter lijkt deze vast te zitten. Het is dan ook onmogelijk om de zetgroep uit het aparaat te halen. Ik zie (als ik vanaf de zijkand naar binnen kijk) idd dat de zetgroep nog in de stand staat die hij zou moeten hebben tijdens het pompen van het water. Na herhaaldelijk aan/uit te zetten een veel geduld te hebben lukt het mij tot nu toe iedere keer weer om de zetgroep toch weer in beweging te krijgen en in een stand te krijgen waarmee ik hem weer uit het apparaat kan halen. Door daarna handmatig de zetgroep weer goed te zetten. Lukt het meestal vervolgens weer om koffie te zetten. Soms gaat het meerdere keren achter elkaar goed, maar soms moet ik dit process ook meerdere keren herhalen voordat ik weer kan genieten van een bakje koffie.
Het tweede probleem (is denk ik gerelateerd aan het eerste probleem) is dat na het terugzetten van de zetgroep en het aanzetten van het apparaat, dat het water tijdens het aan zetten niet door de koffie uitloop komt, maar in de lekbak terrecht komt. Echter ook dit heb ik al eerder gezien en toch weer kunnen "maken" door wat handmatig heen en weer geschuif van de zetgroep (zo lijkt het).
Meestal lukt het me uiteindelijk weer om koffie uit het apparaat te krijgen. Echter sinds gisteren heb ik de zetgroep slechts 1 keer uit het apparaat kunnen krijgen, maar ondanks dat heb ik er geen koffie meer uit kunnen krijgen aangezien het apparaat weer vast liep. Wat ik nu ook weer probeer ik krijg de zetgroep er niet meer uit. Ik hoor bij het aanzetten dat het apparaat hem probeerd te bewegen echter lukt dit niet en slaat het apparaat vervolgens weer uit. De zetgroep liep trouwens gewoon soepel wanneer ik hem met de hand heen en weer bewoog.
Ik hoop dat iemand een idee heeft.
Bosch TCA5401 zetgroep loopt vast
1
Laatst gewijzigd door Igor op di 17 apr 2012, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.