Bosch TCA5401 zetgroep loopt vast

1
Ik ben al enige jaren in het bezit van een Bosch Benvenuto TCA5401. Nu heb ik al enkele maanden herhaaldelijk problemen met het apparaat en ik hoop dat er iemand is die mij zou kunnen vertellen wat vermoedelijk de oorzaak is van deze problemen.

Het eerste probleem dat zich voordoet is dat het apparaat na het malen van de koffie en net voor het pompen van het water opeens stopt en weer in standby springt. Als ik daarna het apparaat aan probeer te doen zal hij vaak proberen de zetgroep te bewegen echter lijkt deze vast te zitten. Het is dan ook onmogelijk om de zetgroep uit het aparaat te halen. Ik zie (als ik vanaf de zijkand naar binnen kijk) idd dat de zetgroep nog in de stand staat die hij zou moeten hebben tijdens het pompen van het water. Na herhaaldelijk aan/uit te zetten een veel geduld te hebben lukt het mij tot nu toe iedere keer weer om de zetgroep toch weer in beweging te krijgen en in een stand te krijgen waarmee ik hem weer uit het apparaat kan halen. Door daarna handmatig de zetgroep weer goed te zetten. Lukt het meestal vervolgens weer om koffie te zetten. Soms gaat het meerdere keren achter elkaar goed, maar soms moet ik dit process ook meerdere keren herhalen voordat ik weer kan genieten van een bakje koffie.

Het tweede probleem (is denk ik gerelateerd aan het eerste probleem) is dat na het terugzetten van de zetgroep en het aanzetten van het apparaat, dat het water tijdens het aan zetten niet door de koffie uitloop komt, maar in de lekbak terrecht komt. Echter ook dit heb ik al eerder gezien en toch weer kunnen "maken" door wat handmatig heen en weer geschuif van de zetgroep (zo lijkt het).

Meestal lukt het me uiteindelijk weer om koffie uit het apparaat te krijgen. Echter sinds gisteren heb ik de zetgroep slechts 1 keer uit het apparaat kunnen krijgen, maar ondanks dat heb ik er geen koffie meer uit kunnen krijgen aangezien het apparaat weer vast liep. Wat ik nu ook weer probeer ik krijg de zetgroep er niet meer uit. Ik hoor bij het aanzetten dat het apparaat hem probeerd te bewegen echter lukt dit niet en slaat het apparaat vervolgens weer uit. De zetgroep liep trouwens gewoon soepel wanneer ik hem met de hand heen en weer bewoog.

Ik hoop dat iemand een idee heeft.
Laatst gewijzigd door Igor op di 17 apr 2012, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Bosch TCA5401 zetgroep loopt vast

3
Mijn vermoeden is: zetgroep versleten, tevens verstopping van leidingen.
Oplossing: nieuwe zetgroep en leidingen nakijken op verstopping.
Je gaf al aan dat je hem enige jaren in gebruik hebt, dus kan dat heel goed een oorzaak zijn.
Het is wat werk, maar je hebt een goede kans dat hij dan weer optimaal werkt.
Succes!!

4
Bedankt voor jullie reacties. Leidingen verstopt of verkalkt lijkt mij niet het geval (ben natuurlijk geen expert) aangezien ik wel een volle mok koffie krijg op de momenten dat hij het wel doet lijkt mij dit niet het geval. Zetgroep versleten lijkt me dan eerder de oorzaak aangezien ik denk ik wel tussen de 7000 à 10000 kopjes heb gezet vermoed ik. Kan ik dit testen (bv door het apparaat zonder zetgroep te testen en kijken of hij dan wel goed start? Zou het ook kunnen komen door 1 of meerdere kapotte microschakelaars?

Weet er trouwens iemand een manier om de zetgroep er weer uit te krijgen als hij in de verkeerde stand staat?

5
Jouw probleem klink identiek aan de versleten zetgroep problemen die ik destijds met mijn KRUPS volautomaat had. (En die me uiteindelijk naar een E61 hebben doen overstappen)
Met een revisie van mijn zetgroep heb ik de levensduur nog wel twee jaar verlengd.
Kijk ook eens op deze site
http://www.juraprofi.de/Service-Anleitungen:_:70.html
Met deze stap voor stap handleidingen kun je zelf je machine reviseren. Ik zie jouw exacte typenummer er niet bij staan, maar wellichte zijn er handleidingen voor vergelijkbare machines. Mijn ervaring is dat het binnenwerk van de machines vaak 80% identiek is, dus iets vergelijkbaars zou je moeten kunnen vinden. Voor onderdelen heb ik goede ervaringen met Esprase. Je kun alleen een revisiesetje bestellen en zelf alle ringen vervangen, of een complete nieuwe zetgroep bestellen.
Pavoni Giotto Evoluzione V2 / Eureka Mignon / DVA LT8

6
Die site kwam ik een tijdje terug ook al tegen echter kon ik hem niet meer vinden. Bedankt voor de link! Vanavond maar even druk bezig geweest en ben weer een stapje verder lijkt het.

Ik heb vanavond als eerste de zetgroep geheel uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en wat gesmeerd. Hij loopt nu nog soepeler en tot nu toe (ongeveer 30x het apparaat aan/uit gezet) loopt hij iig niet meer vast. Wel heb ik even een vraagje mbt het bevestigen van het zeefje (of hoe dat metalen schijfje boven in de zetgroep ook heet). Hoe strak moet ik deze bevestigen. Als ik hem vastschroef dan kan ik hem handvast zetten met nog een kleine bolling erin of ik kan hem echt vast zetten en dan voel je het zeefje een knik maken. Iemand een idee of je door de bolling heen moet schroeven?

Daarna heb ik dit getest zonder lekbak eronder om zo te kunnen zien wat er binnenin gebeurd. Er kwam slechts water uit de richting van het dreinage ventiel (heet het volgens mij). Ik bedoel dat pijpje die richting je lekbak gaat. Het water kwam echt van boven. Ik heb dus vervolgens het hele apparaat uit elkaar gehaald en het dreinageventiel schoongemaakt. Nadat alles weer in elkaar zat heb ik weer getest. Echter lekt het geheel nog steeds.

Nu zag ik het volgende. Zodra ik het apparaat aan zet begint de zetgroep te bewegen. Echter gaat deze niet naar boven, maar gaat hij terug naar zijn beginpositie en begint het water te lopen. Op de momenten dat het wel goed gaat (soms lijkt hij het dus wel te doen) gaat de zetgroep geheel naarboven alvorens er water doorheen gepompt wordt. Op dat moment heb ik geen lekage en komt er gewoon water uit de koffieuitloop. Moet je er natuurlijk niet net met je hoofd onder zitten en in het apparaat zitten te kijken (erg warm dat water) :D

Het lijkt mij dus dat het dreinageventiel wel goed is want anders zou hij ook in het laatste geval lekken lijkt mij. Dus dan nu de vraag waardoor komt het dat de zetgroep niet helemaal naar boven gaat?

Zo dat was weer genoeg geklus voor vandaag. Nogmaals bedankt voor jullie info/hulp en ik hoop dat jullie mij weer wat verder kunnen helpen. Het is iig een uitdaging en en gaat me dan ook lukken om hem weer aan de praat te krijgen! :)

7
Zoals gezegd: Jouw problemen zijn identiek aan degene die ik destijds met mijn Krups had. Die heb ik alleen met een revisie van de zetgroep op kunnen lossen. Neem anders even contact op met Esprase om de diagnose te stellen. Een volledig nieuwe zetgroep kost daar 7 tientjes. In het verleden hadden ze ook een omruil/revisiesysteem en verkochten ze lossen revisiesetjes voor een tientje of twee, maar daar lijken ze (in ieder geval op de site) mee gestopt.
Overigens kom je met die 7 tientjes goedkoop weg. Die revisie hoort bij het reguliere onderhoud van een volautomaat en het is ook dat wat een volautomaat in de praktijk zo duur maakt. (Nee, dat vertellen ze je er in de winkel niet bij :? )Afhankelijk van de machine moet je toch al iedere 1 a 2 jaar zo'n servicebeurt doen. Via het dealernetwerk ging dat in het verleden via 'groupe SEB' in Veenendaal en was je minimaal 150 euro kwijt, mits er geen verdere reparaties nodig waren.

8
beekschooten schreef:Die revisie hoort bij het reguliere onderhoud van een volautomaat en het is ook dat wat een volautomaat in de praktijk zo duur maakt. (Nee, dat vertellen ze je er in de winkel niet bij :? )Afhankelijk van de machine moet je toch al iedere 1 a 2 jaar zo'n servicebeurt doen.
Niks moet, je kan (bijna) alles ook zelf.
Gewoon eentje nemen die je goed overal kan schoonmaken (uitneembare zetgroep onmisbaar) en dan kan je ook zonder servicebeurten door.

Dat de zetgroep na 10.000 kopjes misschien vervangen moet worden á €70 is toch niet zo'n probleem?
€0,007 per kopje, beetje morsen met de koffie kost nog meer... ;)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

9
Ik wil best mijn zetgroep vervangen mits ik zeker weet dat dat het probleem is. Echter heb ik vanavond getest zonder zetgroep (door de microschakelaar ingedrukt te houden tijdens het aanzetten) en het lijkt er op dat de initialisatie cyclus niet goed gaat. Op de momenten dat het goed ging draaide de motor eerst naar voren (de zetgroep kantelde dus naar voren) daarna weer naar achteren (de zetgroep dus ook weer naar achteren) daarna weer helemaal naar voren waardoor de zetgroep eerst weer naar voren kantelde en daarna naar boven bewoog. Vervolgens begon het apparaat water te pompen en (doordat de zetgroep op zijn plek stond) kwam het water er aan de voorkant uit. Echter nu (dus ook zonder zetgroep) draait de motor eerst naar voren daarna naar achteren en vervolgens begon hij al water te pompen. Aangezien ook zonder zetgroep in het apparaat dus ook slechts het eerst stuk van de initialisatie cyclus gebeurd, lijkt het mij niet aan de zetgroep te liggen.

Ik heb vanavond even geprobeerd alle microschakelaars door te meten, maar deze lijken gewoon goed te zijn. Ik heb zelfs een aantal schakelaars uitgewisseld om zo te testen of hij ander gedrag vertoonde, echter zonder success.

Wat ik wel raar vind is de stand van de motor. Als hij uit staat (dus in zijn beginstand), dan staat één van de microschakelaars bij de aandrijving al half ingedrukt. Weet iemand misschien hoe de stand van het wieltje die de schakelaars bedient in rust stand hoort te staan?

Afbeelding

Of heeft er nog iemand andere ideeën? Want die van mij raken zo langzamerhand op.

10
R&B schreef: Dat de zetgroep na 10.000 kopjes misschien vervangen moet worden á €70 is toch niet zo'n probleem?
Hoeveel apparaten heb jij staan waarvan je iedere vier jaar de nieuwprijs opnieuw moet uitgeven voor onderhoud? Je mixer? Je koelkast? Je DVD speler? Je auto?

Punt wat ik maak is dat de volautomaten in de winkel vaak als zorgeloze gemak produkten worden verkocht, zonder eerlijk te zijn over de onevenredig hoge onderhoudskosten vergeleken met andere apparatuur. En je kunt uit de reacties in de forums opmaken dat de meeste mensen die kosten niet hadden verwacht. (Op MP ook trouwens)