Ik heb de Decent ook met interesse bekeken. Omdat ik vanuit m'n werk veel met energiesystemen bezig ben (in die hoedanigheid docent/onderzoèker bij een hogeschool) was me al opgevallen dat ondanks dat in recente jaren bijv. PID systemen hun intrede hebben gedaan in espressomachines de voornaamste manier om stabiele machines te bouwen veel thermische massa blijft = veel staal dus. Deze 'traditie' levert betrouwbare maar ook kostbare, zware en afhankelijk van het ontwerp langzaam opwarmende machines op.
Er is wel innovatie, bijv. de LM Linea Mini met een zeer kleine 0,17l PID geregelde zetgroep achter een forse stoomboiler die voorverwarmt waarbij de elektronica voor een uistekende stabiliteit zorgt en snelle opwarmtijden. Bij de LMLM betaal je nog wel voor de naam en een uitstekende uitvoering maar het principe is er! In bijv. CV systemen is dit soort innovatie al langer bekent met een aantal zeer compacte maar toch krachtige ketels wat de grote kasten die 15 jaar geleden op dinosauriers doet lijken...
Decent neemt het nog een stapje verder bij de Espressomachines, maar ook t.o.v. de hier boven genoemde ketels door intern water van twee temperatuurniveaus te bemeten en te mixen wordt in een zeer compacte behuizing niet alleen grote temperatuurstabiliteit berijkt maar is zelfs het temperatuurprofiel te regelen.
En ik denk dat nou juist dit de achilleshiel is. En dan heb ik het dus niet over de elektronica (wat je aan staal bespaart kan je in een goed uitgevoerd geintegreerd systeem stoppen wat zeker robuust te krijgen is). Het manco is dat je een regelklep nodig hebt die constant aangedreven moet worden. Als er een type onderdeel is wat m.i. dan bovenaan de lijst staat om eruit te vliegen dan is het dit wel. Ik hoop dat ze het ontwerp wat dat betreft enigsinds 'robuust' hebben gemaakt door dit deel makkelijk vervangbaar te maken

.
Je kunt je afvragen wat de toegevoegde waarde is van het kunnen regelen van het temperatuurprofiel. Als je dan toch een in verre mate elektrisch geregelde machine met pressure profiling functionaliteit ontwerpt dan zou ik dat combineren met een thermisch ontwerp à la de LMLM waarmee je dan meteen de preinfusiekamer kunt weglaten en het ontwerp dus kunt versimpelen omdat je de druk toch in het pompgedeelte regelt (LM weet zelf hoe dat moet bij de Strada EP). Bouw zo'n machine kostenbewuster (iets minder grote stoomketel evt. ook met een naverwarmings element zoals de Decent en dan het liefst zo uitgevoerd qua vermogens dat je wel kan stomen en zetten tegelijkertijd). Doe er vervolgens een iets minder beroemd naamplaatje er op en volgens mij heb je dan the best of both worlds als je het goed doet: een robuust en betrouwbaar ontwerp en een compacte, snel opwarmende, betaalbare machine.