Re: "Decent" merk

41
Ik hou het maar bij m'n Gaggia Orione en voor thuis de Astoria Fiore, niks op een tabletje loeren en lekker een uurtje of zelfs iets langer opwarmen.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

42
Ik vind het jammer dat de +versie 2x zo duur is dan het gewone model. Voor ca 12 tot 1400 zou ik een 220v versie nog wel overwegen "voor erbij".

Uiteraard zeer afhankelijk van de eerste reviews, toen ik las " summer thuis year" ging ik al meteen uit van 2018 op zijn vroegst.

43
Pti schreef:Ik vind het jammer dat de +versie 2x zo duur is dan het gewone model. Voor ca 12 tot 1400 zou ik een 220v versie nog wel overwegen "voor erbij".
Uiteraard zeer afhankelijk van de eerste reviews
Idem hier.
Als hij z'n beloftes waar zou kunnen maken is dat met zo'n kleine footprint en een schappelijke prijs nog wel leuk voor erbij. :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

44
Ik heb de Decent ook met interesse bekeken. Omdat ik vanuit m'n werk veel met energiesystemen bezig ben (in die hoedanigheid docent/onderzoèker bij een hogeschool) was me al opgevallen dat ondanks dat in recente jaren bijv. PID systemen hun intrede hebben gedaan in espressomachines de voornaamste manier om stabiele machines te bouwen veel thermische massa blijft = veel staal dus. Deze 'traditie' levert betrouwbare maar ook kostbare, zware en afhankelijk van het ontwerp langzaam opwarmende machines op.

Er is wel innovatie, bijv. de LM Linea Mini met een zeer kleine 0,17l PID geregelde zetgroep achter een forse stoomboiler die voorverwarmt waarbij de elektronica voor een uistekende stabiliteit zorgt en snelle opwarmtijden. Bij de LMLM betaal je nog wel voor de naam en een uitstekende uitvoering maar het principe is er! In bijv. CV systemen is dit soort innovatie al langer bekent met een aantal zeer compacte maar toch krachtige ketels wat de grote kasten die 15 jaar geleden op dinosauriers doet lijken...

Decent neemt het nog een stapje verder bij de Espressomachines, maar ook t.o.v. de hier boven genoemde ketels door intern water van twee temperatuurniveaus te bemeten en te mixen wordt in een zeer compacte behuizing niet alleen grote temperatuurstabiliteit berijkt maar is zelfs het temperatuurprofiel te regelen.

En ik denk dat nou juist dit de achilleshiel is. En dan heb ik het dus niet over de elektronica (wat je aan staal bespaart kan je in een goed uitgevoerd geintegreerd systeem stoppen wat zeker robuust te krijgen is). Het manco is dat je een regelklep nodig hebt die constant aangedreven moet worden. Als er een type onderdeel is wat m.i. dan bovenaan de lijst staat om eruit te vliegen dan is het dit wel. Ik hoop dat ze het ontwerp wat dat betreft enigsinds 'robuust' hebben gemaakt door dit deel makkelijk vervangbaar te maken ;).

Je kunt je afvragen wat de toegevoegde waarde is van het kunnen regelen van het temperatuurprofiel. Als je dan toch een in verre mate elektrisch geregelde machine met pressure profiling functionaliteit ontwerpt dan zou ik dat combineren met een thermisch ontwerp à la de LMLM waarmee je dan meteen de preinfusiekamer kunt weglaten en het ontwerp dus kunt versimpelen omdat je de druk toch in het pompgedeelte regelt (LM weet zelf hoe dat moet bij de Strada EP). Bouw zo'n machine kostenbewuster (iets minder grote stoomketel evt. ook met een naverwarmings element zoals de Decent en dan het liefst zo uitgevoerd qua vermogens dat je wel kan stomen en zetten tegelijkertijd). Doe er vervolgens een iets minder beroemd naamplaatje er op en volgens mij heb je dan the best of both worlds als je het goed doet: een robuust en betrouwbaar ontwerp en een compacte, snel opwarmende, betaalbare machine.
Espressomachine: Linea Mini, Malers: etzMAX, Comandante

45
Mooi betoog met zeker een aantal waarheden. LmLm was overigens niet de eerste met een DB waarbij de zetboiler gevoed wordt door een hx vd stoomboiler en ook niet met een PID. Hun enoge vernieuwing was eigenlijk hun verzadigde zet groep eraan vast te knopen.

Een probleem wat betreft de ontwikkelingen is dat espresso machines worden gebouwd door Italiaanse familiebedrijven die dit al ca. 100jaar volgens traditie doen. Het is pas sinds de laatste jaren dat enkele gekkies uit Amerika, Duitsland en nu China zich daarmee zijn gaan bemoeien en veel van hem moeten alle Italiaanse fouten nog maken. In the long run wil ik nog wel eens zien hoe al die moderne spullen zich houden, de Duitsers gingen al meerdere keren failliet, de Amerikanen werden getergd door korte levensduur in de complexe meganiek en China.... Tsjah China, you get what you pay for.

Ik werk dagelijks met espresso machines van 50 tot 60 jaar oud. Die hebben al die tijd dag in dag uit retegoed espresso gezet. En als wij klaar zijn met de restauratie kunnen ze er gewoon weer 50 jaar tegenaan.
De kwaliteit van de koffie ligt daarna in handen van de Barista, zijn maler en de overige ingrediënten.

46
Ha Pti, ook een mooie reactie :)

Ik denk dat de horecamarkt een stuk volwassener is dan de thuismarkt. Daar wordt immers al sinds jaar en dag goede expresso gemaakt, zeker in Italië. De Italiaanse familiebedrijven hebben daar natuurlijk goed aansluiting bij. En een aantal typische thuisgebruikersbezwaren spelen daar veel minder en rol: formaat, aanschafprijs (het gaat eerder over onderhoudskosten) en opwarmtijden.

De Decent komt voor een flink deel aan deze bezwaren tegemoet. Maar ik vrees dat ie qua levensduur meer weg zal hebben van een smartphone dan een typisch huis-tuin-en keukenapparaat om eerder genoemde redenen. Men probeert mengkleppen in allerlei installaties niet voor niets altijd tot een minimum te beperken. En dat is ervan uitgaande dat ze slecht af en toe bijgeregeld worden en niet continu. De pitch voor horeca voor de 'plumbable' horeca versie vind ik daarom helemaal een bijzondere (tenzij zulke onderdelen dan standaard periodiek vervangen worden).
Espressomachine: Linea Mini, Malers: etzMAX, Comandante

47
Pti schreef:Ik werk dagelijks met espresso machines van 50 tot 60 jaar oud. Die hebben al die tijd dag in dag uit retegoed espresso gezet. En als wij klaar zijn met de restauratie kunnen ze er gewoon weer 50 jaar tegenaan
Bij machines die een soort iPad nodig hebben om te functioneren vraag ik me ook af of een reparateur over 5 of 10 jaar zo'n onderdeel uit het laatje haalt om te vervangen zoals een pressostaat van 20 jaar oud ook simpel kan worden vervangen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

48
In Italie wordt ook zat koffie Bagger gemaakt, je vergeet voor het gemak het vakantiegevoel, net zo als dat lekkere vriendinnetje wat je helemaal plat gen...t hebt, als je die een paar maanden erna ziet, dan schrik je . . .?

Die koffie is steevast veel te donker en met veel robusta erin gebrand.
Laatst gewijzigd door @3aan op zo 05 feb 2017, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: RE: Re: "Decent" merk

50
Pti schreef:Ja, maar met een Strada kun je op die manier ook gewoon slechte koffie zetten. Dat zegt niets over de machine.
Het gaat hier over de techniek van de machine, niet de overige M's.
Ik refereerde aan het tussen aanhalingstekens geplaatste stukje tekst . . .
Misschien is dat o.a. Express-zo
RikC schreef:Ik denk dat de horecamarkt een stuk volwassener is dan de thuismarkt. "Daar wordt immers al sinds jaar en dag goede expresso gemaakt, zeker in Italië." De Italiaanse familiebedrijven hebben daar natuurlijk goed aansluiting bij.