Vandaag heb ik m'n eerste batch ervan gebrand.
De bonen hadden volgens mijn Wile metertje een vochtigheid van 8.2% en ik heb opgezocht welke recent gebrande voorraad daar in de buurt zat. De Ethiopië Kochere hadden 8.5% dus de laatste volledige batch daarvan heb ik als achtergrond gelaaien.
De bonen warmden een fractie langzamer op, wat ook aan (koude paasdag) omgevingstemp kan liggen natuurlijk en DE werd 20s later bereikt.
Ik hield de airflow wat langer rond de 35% en begon pas na 5 minuten deze steeds wat (automatisch) te verhogen, in de aanloop naar FC liet ik de energie naar de verwarmingselementen (automatisch) iets verlagen en FC begon wat eerder dan verwacht met een flink hoorbare storm van gekraak in de bonenmassa.
Extra airflow om de 'piek' eraf te fluiten maar wel kort genoeg om niet de hele ontwikkelings-energie weg te toeteren en pas tegen de eerste tekenen van SC weer max airflow en energie op nul zodat de laatste halve minuut op restwarmte werd afgestookt.
De eind-temp die in de achtergrond stond was nog niet bereikt maar de ontwikkelfase was al voorbij 3 minuten wat bij de profielen hier doorgaans voldoende is en al was de AUC iets lager dan de voorziene 400, de geur was er wel degelijk dus heb ik de branding beëindigd op 14:16 min
Vochtigheid in de gebrande bonen 2.8%, gewichtsverlies 14.4%, en met kleur Tonino #92 vrijwel 'on target' waar ik mik op #95 en alles goed is van 90 en 100 waarbij 85 vaak ook best mooi kan zijn en 105 doorgaans ook diegene blij maakt die van de lichtere brandingen houdt.
Vol vertrouwen dus!