Re: Xenia espresso machine

42
Ik vind de xenia ook echt wel een mooie machine maar zooo bijzonder is hij toch ook weer niet? Of mis ik wat. De hele techniek is gewoon zoals een bezzera of rocket hx espresso machine. Bestaat uit een boiler met warmtewisselaar, pompje, OPV, pressostaat, magneetklep, waterreservoir, zetgroep, leidingwerk, behuizing, lekbak, control box etc...
Zeker de BZ serie van bezzera vertoont grote gelijkenissen door de verwarmde groep.

Wat mis ik behalve dan opties die je kunt kiezen en het handwerk en QC van Xenia?
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

45
bobbee schreef: za 02 mar 2019, 20:11 Ik vind de xenia ook echt wel een mooie machine maar zooo bijzonder is hij toch ook weer niet? Of mis ik wat. De hele techniek is gewoon zoals een bezzera of rocket hx espresso machine. Bestaat uit een boiler met warmtewisselaar, pompje, OPV, pressostaat, magneetklep, waterreservoir, zetgroep, leidingwerk, behuizing, lekbak, control box etc...
Zeker de BZ serie van bezzera vertoont grote gelijkenissen door de verwarmde groep.

Wat mis ik behalve dan opties die je kunt kiezen en het handwerk en QC van Xenia?

Het hele concept van een espresso machine is technisch gezien geen rocket-science. Het is een kwestie van afwegingen, degelijke engineering, en design. Zo is ook bijna iedere auto hetzelfde; 4 wielen, een motor, vering, een chassis, achteruitkijkspiegel etc. Kan je qua concept nog voorwiel, achterwiel of 4-wiel drive of benzine/diesel/gas/(elektra!) kiezen, en daarna is het ook allemaal persoonlijke voorkeur :D

Een aantal verschillen die ik zelf zag:
  • Ik vind het uiterlijk belangrijk, zo'n apparaat staat best prominent in je keuken. Ik vind een Xenia persoonlijk veel mooier dan een Bezzera. Dat zou voor mij al voldoende reden zijn om voor een Xenia te kiezen.
  • Van de Bezzera's met de speciale zetgroepen, zijn de BZ16, de Matrix en de Duo me te breed en/of te duur. De BZ13 vind ik persoonlijk uitgesproken lelijk. De Bezzera BZ09 is prijs technisch zeer interessant, maar heeft een enkele boiler, is dus traag met (wisselen van) stomen (en koffie zetten), en valt daarom voor mij af.
  • De BZ10 heeft geen optie voor automatische dosering, ik ben er persoonlijk niet dol op om met een klokje en via een tuimelschakelaar (BZ10 na 2015 heeft geen bipolaire schakelaar meer) aan en uit te klikken te doseren. Bij de Xenia kan je via een enkele druk op de schakelaar de machine 30 seconde (of een eigen ingestelde tijd) koffie laten zetten.
  • Blijft over de BZ07. De BZ07 zag ik nergens in Nederland te koop. De BZ07 is (in Duitsland nog) te koop met de optie van automatische dosering (de DE ipv de PM). Deze kost €1520 (met PID), dan kom je al dicht bij de prijs van een Xenia.
  • De Bezerra maakt meer herrie (pomp minder goed geïsoleerd), en de drukopbouw is minder geleidelijk.
  • Geen HX flushing nodig bij de Xenia.
  • De stoompijp kan bij de Xenia aan de rechterkant van het apparaat bevestigd worden. In mijn opstelling met een muur dicht aan de linkerzijde van het apparaat is dat stukken handiger werken, en scheelt verf :D
  • De waterbak is bij de Xenia bereikbaar aan de zijkant, dat werkt in mijn geval handiger.
  • Maximale hoogte van het kopje is bij de Xenia hoger (16 vs 9 cm).
  • Ik vind de transparantie van de eigenaar van Xenia op het gebied van de gebruikte materialen en techniek een openbaring; de elektronica zit bijv. goed opgeborgen in een apart compartiment met een minimum aan losse draden door de hele machine; dat geeft vertrouwen in de duurzaamheid van het product. Om die reden helemaal afgeknapt op bijv. een Ascaso Steel, ook een mooie machine om te zien aan de buitenzijde, maar het gaat er ook om wat er aan de binnenzijde zit. Ook dat is weer niet anders dan bij een auto.
Xenia Xenia
Xenia Xenia
Bezzera Bezzera
Bezzera Bezzera
Ascaso Ascaso

Allemaal persoonlijk; ik denk niet dat de Bezzera een slecht product is (integendeel), maar de Xenia levert voor mij toch een aantal voordelen, en ziet er stukken mooier uit.

Als je voor value-for-money gaat, en uiterlijk, manuele dosering en wachten op het opwarmen van een E61 groep minder belangrijk vindt, dan zou ik voor een Expobar Lever of Brewtus IV gaan. Als je voor innovatie gaat, kijk dan naar een Decent DE1+ met de programmeerbare zetgroep waar je druk, temperatuur en flow snelheid kan aanpassen. Als je voor "mooi" gaat (dat is natuurlijk heel persoonlijk) dan kom je wat mij betreft al snel bij apparaten als een Ascaso, Vibiemme Domobar of een Xenia uit als je geen metaalkleurige lab machine in de keuken wilt hebben.

47
Ik snap dat je goed nagedacht hebt en waarom jij persoonlijk voor deze machine hebt gekozen, dat was wel al duidelijk. Een wel overwogen keuze en persoonlijk zoals je ook al aangeeft!
Afbeelding
Afbeelding

Wat bereft de xenia heb ik niks over het hoofd gezien gelukkig. Ik begon even te twijfelen omdat de xenia bijna de hemel in werdt geprezen terwijl het eigenlijk gewoon een basic machine is. Niet alleen door jou hoor, maar juist ook de mensen die reageren. Vandaar dat ik ging twijfelen of ik wat had gemist.

De techniek, opbouw en bedrading van verschillende merken is mij bekend. Vergelijken met een Spaanse ascaso nightmare is eigenlijk niet reëel, die zou je er sowieso niet bij moeten pakken. Isomac bijvoorbeeld is er ook zo 1. Maar een ECM(niet alle modellen), Rocket, Profitec (te duur vind ik), sommige quickmill modellen, Lelit Bianca (value for money!) of Bezzera zeker wel. De expobar doet het ook prima maar is qua afwerking en techniek ook een beetje een vreemde eend. De E61 op de expobar is ook anders onder het douchezeefje.

De decent vind ik er ook niet tussen passen.
Dat een E61 groep je qua uiterlijk niet aanstaat is persoonlijk en zorgt er voor dat er een hoop machine afvallen. Ik begrijp niet wat je er (meer dan xenia) laboratorium aan vind maar goed, maar die groep heeft zichzelf al bewezen dus als je dan voor vertrouwde techniek zou gaan had dat wel mooi kunnen aansluiten, er zitten ook geen extra verwarmingselementen die stuk kunnen gaan. En hoewel ze zeggen, die elementjes in de groep gaan nooit stuk...in mijn strega die ik had was er wel degelijk 1 stuk gegaan. Daar zitten die stift elementjes ook in. Vervangen is zo gebeurt gelukkig maar op vervelend omdat je er ook lastig achter komt.

In ieder geval plezier met je prachtige machine! Hij ziet er geweldig uit en ik hoop dat je de pick up service nooit nodig hebt!

Hier samen met de niche :

http://youtu.be/lc7gDdanH78
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

49
bobbee schreef: za 02 mar 2019, 20:11 Bestaat uit een boiler met warmtewisselaar, pompje, OPV, pressostaat, magneetklep, waterreservoir, zetgroep, leidingwerk, behuizing, lekbak, control box etc...
Our intention was not to cause a revolution for coffee machines. We are too small as company and there are not many possible ways to build machines in a different way.

The mentioned parts (boiler,...) are essential parts to build such machines, like wheels for a car.

But we made a review for each part and thought deeply about how use them in a better way aor replace them with better parts.

I can explain some of these modifications.

50
iskanda schreef:
bobbee schreef: za 02 mar 2019, 20:11 Bestaat uit een boiler met warmtewisselaar, pompje, OPV, pressostaat, magneetklep, waterreservoir, zetgroep, leidingwerk, behuizing, lekbak, control box etc...
Our intention was not to cause a revolution for coffee machines. We are too small as company and there are not many possible ways to build machines in a different way.

The mentioned parts (boiler,...) are essential parts to build such machines, like wheels for a car.

But we made a review for each part and thought deeply about how use them in a better way aor replace them with better parts.

I can explain some of these modifications.
I didn't want to start a discussion. I was just asking if I missed something special about the Xenia, (like a (semi) saturated group or something like that.) Ofcourse the HX which doesn't need a flush is super. Your Xenia is an excellent beautifully build machine, no doubt about that!
Afbeelding

Keep up the good work.