Re: Eerste apparaat, keuzes!!!!

11
Tbonen schreef: wo 04 sep 2024, 09:17 Goedemorgen Erik,

Is een quamar M80e voldoende daarvoor? hoor er wel goede dingen over alleen iets meer retentie in de maler?

groet,
tim
Is anno 2024 niet echt een maler die je vaak gekocht ziet worden. Waarom deze en welke andere heb je overwogen?
Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO ☕

Re: Eerste apparaat, keuzes!!!!

13
Tbonen schreef: wo 04 sep 2024, 12:38 ik vind de niche zero erg mooi en hoor daar ook mooie verhalen over.
*Ahem* Topic-hijack-ik-ken-toevallig-iemand-die-een-Niche-te-koop-heeft-sorry-voor-de-zelfpromotie *Ahem*
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Re: Eerste apparaat, keuzes!!!!

14
Weet waar je aan begint met een grind on demand maler. Elke espresso die je gaat dirnken zal voor de helft uit oud en vergaan maalsel bestaan tenzij je elke sessie eerst 8gr weg gaat malen. Een singledose maler is voor thuis veel geschikter.

De Quamar en Lelit William zijn allebei oldschool malers en ben best aardig maar niet meer dan dat. Kijk dan eerder naar een Niche Zero of een Mazzer Philos.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: Eerste apparaat, keuzes!!!!

15
@Erik82, dat is wel wat kort door de bocht. Mijn maler heeft <1g aan retentie, en als iemand die zijn eigen bonen brand, heb ik vaker het probleem dat bonen 'te vers' zijn dan dat bonen 'te oud' zijn. Een dag in de hopper die ik elke dag bijvul met 100g doet niets qua smaakverlies, mogelijk zelfs een positieve invloed dat bonen de tijd krijgen om te rusten en stabiliseren. Deze situatie is weer redelijk uniek voor mijn gebruik/opstelling, dus kun je ook geen conclusies op baseren. Single dosing leent zich wel voor thuisgebruik, maar ik ken voldoende mensen die er na X maanden zat van zijn en de minimale voordelen niet opwegen tegen de omslachtige manier van werken (zeker bij meerdere gebruikers in het gezin). Over grind on demand vs. single dosing is inmiddels voldoende geschreven en meesten hebben inmiddels wel een kamp gekozen die ze met hand en tand verdedigen.

Voor wat betreft machines; de Mara-X is al een paar keer genoemd. Als het niet zo'n lelijk ding was dan was dat de beste keuze voor een goede instap. Jammer genoeg is het dat wel, dus kijk je ook naar andere machines. Over het algemeen kun je zeggen dat wat duurdere machines goed doen is consistentie. Iets dat zeker in het begin kan helpen, waarbij de duurdere machines (dual boilers) het makkelijker maken om het proces onder de knie te krijgen. In zekere zin kun je met iedere machine (Appartamento, Mara-X, Izzo) dezelfde goede koffie zetten als met de duurdere machines (R58, Synchronica, Bianca, Pro 600/700), maar zijn die laatste stabieler qua temperatuur. Als je nog niet het smaakgevoel ontwikkelt hebt om goedkopere machines bij te sturen en nog niet bewust bent van 'temperature surfing' als je meerdere kopjes achter elkaar zet, dan kan het soms best verwarrend zijn.

De Mara-X is wat een apart geval die qua prijs en basisontwerp in de standaard HX groep valt, maar met wat snufjes de temperatuur stabiliteit van een Mozzafiato/Pro500 biedt die €500-1000 duurder zijn. Eigenlijk kun je aan al deze genoemde machines geen buil vallen, maar ik kan me voorstellen dat je bij een Appartamento/Mara-X nog een keer de drang krijgt om te upgraden, en bij een ECM of Bianca zal dat gevoel een stap minder zijn. Al deze machines behouden ook wel redelijk hun waarde, dus het is meer een keuze of je ineens een groot bedrag neet wilt leggen, of eerst een paar jaar wilt experimenteren.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Re: Eerste apparaat, keuzes!!!!

17
Ypuh schreef: Eigenlijk kun je aan al deze genoemde machines geen buil vallen
Spijker op zijn kop. Ik denk dat als je van de bekende A-merken een machine koop vanaf ca €1000 dat je eigenlijk altijd wel iets degelijks koopt. Elke machine heeft zijn eigen uiterlijk (subjectief) en zijn eigen plus en min-punten (objectief) die de machine tot een goede of minder goede keuze kunnen maken.

Re: Eerste apparaat, keuzes!!!!

18
Ik ben /was groot fan van de sd malers, ik heb dat jaren gepredikt door de ervaring die ik heb/had met GOD malers van toen. Ik kom van het single dosen met malers die er niet voor bedoeld waren want er was niks anders. Wilde je vers maalsel dan ging je single dosen met kwastje en blaasbalgje oid. Daarna de Niche Zero tot voor kort en nu de DF64V zoals iedereen wellicht weet en nu heb ik een tijdje de Eureka XL ernaast in gebruik. Perfect want nauwelijks noemenswaardige retentie die je sowieso niet proeft tussen de shots door. In de ochtend maal ik 0,4 sec wat koffie weg voor het idee en daarna over de dag niet meer. Echt niks te klagen op smaak. De nieuwe lichting Grind On Demand malers van afgelopen jaren zoals de XL zijn niet te vergelijken met de oudere dus wil daarom iets meer nuance aanbrengen in de wel of niet GOD keuze. PTI was al enthousiast toen de XL werdt gelanceerd en nu snap ik waarom. Dus niet zo'n oud ding pakken voor grind on demand maar een moderne, dan zit je goed want een single dose hopper op zo'n GOD maler erbij en je weet alles omdat je kunt switchen tussen wat je wilt. Ik gebruik nu ook het liefst de XL. Smaak is top, doseren op tijd is top en hij is lekker snel vind ik.

En voor de machine, pak gewoon een lever espressomachine. Beetje spannend in begin maar qua upgraden wordt het rustig.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Eerste apparaat, keuzes!!!!

19
Er staan een Strega ( 1.195 voor wat een 2011 model lijkt) en een Profitec Pro 800 van 1.450 euro - is al 1.400 op geboden op Marktplaats.

[Correctie op bovenstaande: ik heb de verkoper op MP gesproken voor de Strega. Met het werk dat er in gestoken is, is die dit bedrag wel waard).
Laatst gewijzigd door ErikvW op do 05 sep 2024, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Re: Eerste apparaat, keuzes!!!!

20
Ik heb zelf de MaraX, maar persoonlijk zou ik voor de Elizabeth gaan wat rond dezelfde prijsklasse zit als ik opnieuw zou moeten kiezen. Dan heb je een PID en dual boiler alleen geen e61 voor eventuele upgrade naar flow control als je dat zou willen. Overigens heeft marax meer een psuedo PID dan een echte PID waar je de temperatuur kan instellen. Flow control is wel grappig, maar om eerlijk te zijn vond ik het lekker om toe te kijken hoe de koffie uit de filterdrager stroomt, maar dat is meer een persoonlijke voorkeur.
Lelit Ana is een leuk apparaat, alleen daar zit wel een klein addertje aan, de portafilter formaat. 57mm is een hele niche form factor waardoor het moeilijker is om accessories te vinden. Sommige fabrikanten maken alleen voor populaire form factors zoals 54mm (Breville/Sage) en de traditionele 58mm.