Te snelle doorlooptijd Lelit Elizabeth icm eureka libra 55

1
Het lukt mij niet met verschillende maalgraden om met 17gram koffie in 25-30 sec 34 gram koffie te verkrijgen. Het is te pruimen maar zou graag deze richtijd willen bereiken maar kom vaak tot 34gr in 15 a 17 seconden. Misschien moet ik niet teveel op de cijfers focussen maar het is wel fijn te begrijpen waar dit aan kan liggen. Kan iemand wat uitleg/advies geven? Prefusie staat btw op 6 seconden waar ik toch veelal lees dat dit de koffie ten goede komt. Dank alvast!

Re: Te snelle doorlooptijd Lelit Elizabeth icm eureka libra 55

6
KLERK86!19 schreef: di 09 sep 2025, 08:28 Heb m ook al eens op stand 0 gehad maar veranderde weinig. Ook maler recent schoongemaakt. Zijn er nog andere factoren waar ik aan kan denken?
Bij mijn Eureka was nul niet de nulpunt maar, je ging dus nog fijner en er veranderde haast niks? Dat kan bijna niet*

Probeer even te kijken waar je nul punt ligt dat wil zeggen waar de schijven elkaar raken. Dat is voor jezelf dan een referentie. Gewoon heel langzaamaan tot je de schijven hoort tikken en weer terug dat kan geen kwaad.

Je hoort gewoon met de maalstand je doorlooptijd te reguleren.
Laatst gewijzigd door Hk87 op di 09 sep 2025, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
You can't buy experience

9
Ik ook. Wanneer zijn ze dan gebrand?

En draai met lopende motor even de maalgraad fijn totdat je hoort dat de schijven elkaar raken zonder naar de cijfers te kijken en dan een kwartslag terug, meestal zit je dan aardig in de buurt voor espresso er vanuit gaande dat je de Libra goed op 0 gram hebt laten tare.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

10
Het soort bonen kan ook heel erg afhangen. Ik heb bv inmiddels twee keer bonen van Friedhats gehad die ik niet (ook zonder pré infusie) boven de 20 seconden kreeg met mijn maler Eureka Turbo met specialty schijven. Ik moet dan echt flink de schijven tegen elkaar laten komen om nog fijner te malen.

Dus als je heel erg licht gebrande bonen hebt kan het zo zijn dat je maler niet fijn genoeg kan malen.

Daarbij zorg je er met een pre infusie voor dat je doorlooptijd extreem verhoogd wordt.
Misschien kunnen andere hier vertellen of zij met een pre infusie ook de 25 sec aanhouden?