Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

5951

mutsje schreef:De bakker waar ik mijn Spelt vandaan heb melde droog dat er altijd tarwe door zit omdat het anders een baksteen brood wordt. Hier zitten dus ook dusdanig weinig gluten in dat het niet rijsen wil. Dacht dat het altijd 100% spelt was maar schijnbaar niet :) 2e rijs staat hier alweer klaar. Maar brood komt er telkens het zelfde uit en niet zulke mooie creaties als bij jullie.
Dat is onzin hoor.

Ja als je een zgn spelt brood koopt in de winkel zit er bijna altijd tarwe doorheen ja maar als je zelf bakt kun je een prima brood bakken van 100% speltgraan! Gluten hebben ook niks te maken met rijssen van een deeg, wel hoe standvastig het deeg is.
Het wordt een baksteen brood als je geen aandacht hebt voor je deeg en spelt is erg afhankelijk van de timing wanneer je deze de hete oven in doet. Kan zelfs neerkomen op zo'n 10 min. Alles daarbuiten zorgt voor minder rijs en dus een compacter brood. Dus oefenen en je deeg leren kennen, kennis vergaren.

En als je een 100% volkoren brood bakt van tarwe bakt zul je ook geen luchtig brood krijgen zoals die van bloem. Je kunt een speltdeeg ook maken van speltbloem gecombineerd met speltmeel, zo wordt ook dat 100% speltbrood luchtiger.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

5953
Dirk Jan schreef: di 10 okt 2023, 18:38
Kijk, bedankt. Overigens lijkt dit plaatje te slaan op diervoeding? Omdat ik het woord 'voer' zie.
Het is van een buitenlandse website die allerlei vertalingen heeft, zal wel slecht vertaald zijn.

Zo ziet het er in de oorspronkelijke taal uit:

(glyuten = gluten)

https://farms.desigusxpro.com/posadka/o ... -rzhi.html
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

5956
Dirk Jan schreef: zo 01 okt 2023, 12:23 Vandaag weer eens wat anders gemaakt: een energie bom, ook wel Lijnzaadcracker genaamd.
En vandaag hierop een variant gemaakt: Nu met veel minder lijnzaad en meer walnoot. (in het vet de gewijzigde gewichten)

50 gr gebroken lijnzaad
25 gram sesamzaad
50 gram zonnebloempitten
50 gram cocos
100 gram cashewnoot
50 gram pinda, ongeroosterd
100 gram walnoot
8 gram zout
2 gram peper
375 ml water.

Eerste reactie: de crackers zijn te vochtig en dat heb ik achteraf ook gemerkt bij het bewerken van het deeg. Binnenkort proeven en dan merken of de smaak meer walnoot en minder lijnzaad is. U hoort.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.