Re: 10 gratis proefpakketten en nog eens 10 (bijna) gratis proefpakketten!

41
Zelf time ik ook altijd van de activatie (dat is de enige die consistent is), maar meestal een iets langere doorloop (29-30s). Zal eens opnieuw experimenteren met een wat kortere doorloop. In mijn beleving heeft doorlooptijd meer invloed op de smaak dan de ratio (meestal doe ik rond de 1:2.5 of 1:3).

T.z.t. mijn bevindingen wel even delen, en hou me tevens aanbevolen voor een leuke inkoopactie met groene bonen. Heb nog een kilo of 15 liggen, dus kan nog even vooruit, maar als het een interessant boontje is doe ik wel mee.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

44
Afbeelding
Afbeelding
Vandaag aan de slag gegaan met de Costa Rica en het opgegeven recept. Eerste maling was nog was te fijn, maler wat bijgesteld. Op naar de volgende.
Smaak was nu kruidig, hintjes speculaas misschien zelfs wat nootmuskaat en donkere chocolade op het einde. Dikke crema laag en een romige body.
Ik drink doorgaans veel lightroasts dus dit is een verfrissende ervaring.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

45
omeCoffee schreef:
Rosanne schreef:Goede vraag vanaf wanneer je moet tellen. Ik doe ook altijd vanaf de eerste drup, maar dan ga ik dat dit keer voor deze bonen even aanpassen :)
Hoe pas je dat dan aan? Tek je bijvoorbeeld 5 seconden bij je gebruikelijke tijd op? Of tel je even lang en krijg je dus minder koffie? Ben wel benieuwd.
Zodra de pomp aangaat of het water de koffie raakt zet je de timer aan.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

46
bobbee schreef:
omeCoffee schreef:
Rosanne schreef:Goede vraag vanaf wanneer je moet tellen. Ik doe ook altijd vanaf de eerste drup, maar dan ga ik dat dit keer voor deze bonen even aanpassen :)
Hoe pas je dat dan aan? Tek je bijvoorbeeld 5 seconden bij je gebruikelijke tijd op? Of tel je even lang en krijg je dus minder koffie? Ben wel benieuwd.
Dat snap ik. Maar Rosanne geeft aan normaal gesproken te tellen vanaf de eerste drup. Stel dat Rosanne dan altijd 25 tellen aanhoudt.
Ga je dan vanaf start pomp 25 tellen doen of tel je bijvoorbeeld 30 tellen omdat de preinfusie nu ook meegeteld moet worden?
Of komt er ook nog een weegschaaltje aan te pas?

Ik vraag het omdat ik sinds ik ‘beheveld’ ben, niet meer tel of weeg. Ik weeg alleen de boontjes af en de rest gaat op het oog en op gevoel. Als de eerste drup valt, duurde dat niet te lang of kwam het wel heel snel. Hoe loopt de espresso (snelheid en dikte en kleur). Etc.
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x The Force Tamper

48
omeCoffee schreef:
bobbee schreef:
omeCoffee schreef: Hoe pas je dat dan aan? Tek je bijvoorbeeld 5 seconden bij je gebruikelijke tijd op? Of tel je even lang en krijg je dus minder koffie? Ben wel benieuwd.
Dat snap ik. Maar Rosanne geeft aan normaal gesproken te tellen vanaf de eerste drup. Stel dat Rosanne dan altijd 25 tellen aanhoudt.
Ga je dan vanaf start pomp 25 tellen doen of tel je bijvoorbeeld 30 tellen omdat de preinfusie nu ook meegeteld moet worden?
Of komt er ook nog een weegschaaltje aan te pas?

Ik vraag het omdat ik sinds ik ‘beheveld’ ben, niet meer tel of weeg. Ik weeg alleen de boontjes af en de rest gaat op het oog en op gevoel. Als de eerste drup valt, duurde dat niet te lang of kwam het wel heel snel. Hoe loopt de espresso (snelheid en dikte en kleur). Etc.
Voor mijn eigen koffies (vaak light roast) tel ik letterlijk vanaf de eerste drup koffie die in mijn kopje belandt. Dan laat ik doorgaans de koffie 30 seconde doorlopen. Ook gebruik in een weegschaal om de output te kunnen wegen. Vaak gebruik ik een 1:3 ratio.
Dus 18 gram in, 54 uit in 30 seconde (vanaf de eerste drup koffie). Ik gebruik overigens een naked portafilter. Dan ontvang je de eerste drup ook eerder dan met een sprouted portqfilter. En als machine de Lelit bianca

Voor de koffie van Joost ga ik nu gewoon tellen vanaf activatie van de pomp. Of nou ja tellen… er zit een ingebouwde timer op mijn Lelit Bianca die begint met tellen zodra ik de hendel omhoog zet en de pomp geactiveerd wordt :)
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

49
Afbeelding
Filterkoffie gaat ook prima, hij smaakt lekker zonder bitters.

18 gr gemalen met de 1zpresso zp6 op stand 4.
Extractie met de Hario Switch icm de Hario Mugen. Waarom? De switch wordt geleverd met glazen cone en dat trekt de warmte uit de slurry, de Mugen is van plastic en past erin. Veel betere temp stabiliteit daardoor.

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

50
Hier aan de costa rica begonnen met de Vectis, dus alvast een eerste recensie:
https://youtu.be/YAneRElEmXs?si=ALEFePcipnvxq3bQ

Omdat ik met de Vectis niet het gegeven recept kan volgen (en ook niet alle toekomstige klanten dat zullen doen) stap ik gewoon volledig open erin alsof ik de koffie zonder recept zou krijgen. Ik drink vaak graag wat meer medium en medium dark roasts. Ik vind deze roast naar mijn idee zelfs nog vrij licht (niet negatief overigens!)
17 gram erin met een vrij lange pre infusie op 1.3 bar. Wanneer ik de uitloop minder vind worden trek ik em weg. Kom dan telkens rond de 34 gram uit.

Voor nu proef ik telkens vooral de fruitige kant van de boon. Bloedsinaasappel kan ik wel plaatsen, de speculaaskruiden kwamen alleen naar boven in een cappuccino en de chocolade mis ik voor nu nog.

Vind de espresso vooral erg lekker open en fruitig, echt zoals een modernere stijl espresso mag zijn. De body is vrij licht maar er is wel een aangename nasmaak die blijft hangen. Bitterheid is compleet afwezig en zuurtegraad is vrij hoog, iets wat ik wel kan waarderen maar ik wil hem nog wel wat meer temmen. Ik heb er vanmorgen ook een cappuccino mee gemaakt en dan zou die wel ietswat meer body mogen hebben. Hij liet zicht iets teveel weg verdunnen.

Naar mijn idee loopt de shot al prima, maar ik zit wel aan de voorkant van de extractie. Ik ben geen single doser en heb dus de koffie nu gewoon in de hopper zitten. Komende tijd ga ik kijken of ik met de maalgraad nog kan kijken of ik deze koffie zoeter en kruidiger kan krijgen.