Hier aan de costa rica begonnen met de Vectis, dus alvast een eerste recensie:
https://youtu.be/YAneRElEmXs?si=ALEFePcipnvxq3bQ
Omdat ik met de Vectis niet het gegeven recept kan volgen (en ook niet alle toekomstige klanten dat zullen doen) stap ik gewoon volledig open erin alsof ik de koffie zonder recept zou krijgen. Ik drink vaak graag wat meer medium en medium dark roasts. Ik vind deze roast naar mijn idee zelfs nog vrij licht (niet negatief overigens!)
17 gram erin met een vrij lange pre infusie op 1.3 bar. Wanneer ik de uitloop minder vind worden trek ik em weg. Kom dan telkens rond de 34 gram uit.
Voor nu proef ik telkens vooral de fruitige kant van de boon. Bloedsinaasappel kan ik wel plaatsen, de speculaaskruiden kwamen alleen naar boven in een cappuccino en de chocolade mis ik voor nu nog.
Vind de espresso vooral erg lekker open en fruitig, echt zoals een modernere stijl espresso mag zijn. De body is vrij licht maar er is wel een aangename nasmaak die blijft hangen. Bitterheid is compleet afwezig en zuurtegraad is vrij hoog, iets wat ik wel kan waarderen maar ik wil hem nog wel wat meer temmen. Ik heb er vanmorgen ook een cappuccino mee gemaakt en dan zou die wel ietswat meer body mogen hebben. Hij liet zicht iets teveel weg verdunnen.
Naar mijn idee loopt de shot al prima, maar ik zit wel aan de voorkant van de extractie. Ik ben geen single doser en heb dus de koffie nu gewoon in de hopper zitten. Komende tijd ga ik kijken of ik met de maalgraad nog kan kijken of ik deze koffie zoeter en kruidiger kan krijgen.