Re: ARGOS van Odyssey Espresso

124
Wat een gaaf apparaat dit. Ik ben aan het oriënteren voor een overstap naar een hevel machine ergens q3 volgend jaar. Ik maak bijna elke avond twee cappuccino (espresso splits ik nu via dubbele uitloop in twee kopjes).

Ik twijfel over de Flair 58+² icm: Morning Dream steamer, en Gooseneck kettle. Of het all-in-one pakket dat de Argos Odyssey biedt.

Ik nijg steeds meer naar de Argos Odyssey, met 8 bar veer (mat zwart/walnoot). Het is smaak, maar erg mooi vormgegeven ook.

Workflow voor twee cappuccino zal sowieso wennen worden.

Een paar vragen:
- De Flair is directe lever, de Argos heeft deze optie ook. Maar is er met veer ook genoeg eigen controle over de extractie (vergelijkend met semi automaat zoals Rancilio Silvia?
- Wat zijn de ervaringen met twee cappuccino achter elkaar met de Argos. Voldoende boiler volume?
- Ik zag wel dat er specifieke portafilter voor de Argos is met dubbele uitloop. Ik las ook dat de portafilter specifiek is voor de Argos en dat je dus geen andere custom portafilters kan gebruiken. Klopt dit? Voor de Flair dacht ik namelijk aan een 3-in-1 portafilter, ik zag dat ik een video, waarbij men een pull ook verdeelde over twee kopjes.
- Met de Argos passen er zeker niet twee latte kopjes naast elkaar of wel?

Verstuurd vanaf mijn motorola edge 50 pro met Tapatalk

Re: ARGOS van Odyssey Espresso

126
FJP84 schreef: vr 15 nov 2024, 08:44 Een paar vragen:
- De Flair is directe lever, de Argos heeft deze optie ook. Maar is er met veer ook genoeg eigen controle over de extractie (vergelijkend met semi automaat zoals Rancilio Silvia?
Kan ik moeilijk voor je inschatten. Ik ben zelf niet bezig met een heel precies profiel te repliceren. Net als elke lever met veer kun je de hendel iets tegenhouden en zelfs een klein beetje mee omhoog duwen.
- Wat zijn de ervaringen met twee cappuccino achter elkaar met de Argos. Voldoende boiler volume?
Dat gaat prima en doe ik dagelijks. twee dubbele espresso gevolgd door 2 keer melk opschuimen. 3 op een volle boiler lukt soms net wel, meestal niet. Maar dat doe ik alleen als ik vergeet de boiler te vullen.
Edit:odyssey heeft tijdens de reparaties mijn level sensor iets hoger gezet. Nu lukt het nog maar net om 2 dubbele espressos van 50ml en 2 x melk op te schuimen
- Ik zag wel dat er specifieke portafilter voor de Argos is met dubbele uitloop. Ik las ook dat de portafilter specifiek is voor de Argos en dat je dus geen andere custom portafilters kan gebruiken. Klopt dit? Voor de Flair dacht ik namelijk aan een 3-in-1 portafilter, ik zag dat ik een video, waarbij men een pull ook verdeelde over twee kopjes.
De nokken zijn afwijkend van vorm, dus een ander filterhouder gaat niet passen. Ik heb wel gelezen dat mensen van plan zijn de nokken van een andere filterhouder bij te frezen of vuijlen, maar heb daar nog geen resultaat van gezien.
- Met de Argos passen er zeker niet twee latte kopjes naast elkaar of wel?
De lekbak is 10,8 cm breed. Ik kan ook de hoogte tot de dubbele uitloop basket voor je meten. Die heb ik in de kelder liggen. Ik gebruik de standaard naked omdat dat veel makkelijker schoon is te houden.

Hou wel rekening met de kinderziektes bij de Argos. De mijne is net terug van de fabriek voor reparatie. Maar hij maakt wel veel beter koffie dan ik ooit uit mijn commerciële machines heb gekregen.
Odyssey Argos - Lagom P64 - Hario Switch