Re: Wat drink je nu?

5441
Ch1mera1989 schreef: za 24 jan 2026, 08:22
Afbeelding
Deze is echt heerlijk. Orange Split van Sprout. Doet je denken aan de zoetheid van versgeperste sinaasappelsap met een hint van perzik. Hoe ik hem nu zet is full flow (12ml/s) tot 9 bar en daarna naar de pre-brew stand die ik afgesteld heb op 2ml/s tot yield. Hierdoor zakt de druk af af en eindigt de druk rond de 3 a 4 bar. 18gr in -> 45gr uit in 29s. Ultra burrs in de EG-1 en met de 58->49mm stamped stepdown basket van Sworks
Hoe ervaar jij de Ultra Burrs voor espresso?
Lelit Bianca V3 - KafaTek MC6
Pre-order Bookoo Motto Omni80

Re: Wat drink je nu?

5442
Hk87 schreef: za 24 jan 2026, 10:46
Ch1mera1989 schreef: za 24 jan 2026, 08:22
Afbeelding
Deze is echt heerlijk. Orange Split van Sprout. Doet je denken aan de zoetheid van versgeperste sinaasappelsap met een hint van perzik. Hoe ik hem nu zet is full flow (12ml/s) tot 9 bar en daarna naar de pre-brew stand die ik afgesteld heb op 2ml/s tot yield. Hierdoor zakt de druk af af en eindigt de druk rond de 3 a 4 bar. 18gr in -> 45gr uit in 29s. Ultra burrs in de EG-1 en met de 58->49mm stamped stepdown basket van Sworks
Hoe ervaar jij de Ultra Burrs voor espresso?
Er wordt vaak gezegd dat ze heel erg lastig zijn met espresso en dat idee had ik ook met de Decent die ik hiervoor had. Toen was het meestal of choken of een gusher, maar met de Slayer gaat het helemaal prima, vooral met Slayer Shots. Ik merk dan niet veel verschil met de Core burrs die ik ook heb. Ze hebben minder fines en dat zorgt ervoor bij recepten zoals ik hierboven postte dat de druk snel afloopt bij het switchen naar de pre-brew stand, maar dat pakt nu goed uit. Vaker wel met lichte roasts. Ze zijn erg onthullend en dat werkt heel goed bij de echt goede bonen en gebruik ze zelf erg graag bij de lichtere roasts. Een nadeel is dat door het onthullende karakter ook de negatieve smaken naar voren komen. Zo vind ik zelf de Friedhats Blend een fijne boon die ik ook als mijn standaard koffie zie maar met de Ultra burrs komen er ook as smaken naar voren en met de Corr burrs totaal niet.
Slayer Espresso Single Group - Meticulous (soon-ish) - Flair Pro 2 - Hario V60/Switch - Aeropress - NextLevel Pulsar
Weber EG-1 V3 - 1Zpresso K-Ultra