Re: 10 gratis proefpakketten en nog eens 10 (bijna) gratis proefpakketten!

81
Inmiddels hier ook begonnen en ik ben gestart met de Porto Fino. Ik moet erbij vermelden dat dit mijn eerste espresso op mijn Londinium compressa is en hierdoor nog geen referentie heb met andere bonen.

Boon:Porto fino
Roast: 26-09-24
Geopend: 19-10-24
Geur uit zak: Erg subtiel. Ruik meer het karton.
Geur maalsel: Erg subtiel.
Molen: Eureka mignon SD
Machine: Londinium Compressa
Recept: 20gr in, 50gr uit, in 25 sec. Temp is op de compressa niet regelbaar.
Afbeelding
Persoonlijke context:
Persoonlijk ben ik niet een espresso drinker. Meestal vind ik het te sterk. Ook gaat mijn voorkeur niet uit naar espresso met acciditeit. Mijn espresso drink ik in melkdranken van licht tot donkere branding. Voor dit proefpanel heb ik beiden gedronken.

Mijn ervaring:
Dit is de eerste boon die ik kan waarderen m.b.t. het zuurtje. Het rode fruit proef ik erg duidelijk terug. De afdronk is inderdaad kruidig en het bitter in de afdronk is pure chocolade. Een shot ervaarde ik zelfs als sappig. Zacht zou ik de koffie niet noemen, maar dat kan ook komen doordat ik espresso veelal te sterk vind. De espresso ansich ervaar ik als lekker en toegankelijk.
Afbeelding
In de melkdranken verhoud hij zich met het recept minder goed. De smaak is dan te licht en het wordt te waterig naar mijn smaak. Hiervoor zou ik het recept wat aanpassen. In de warme maanden kan ik een fruitige boon als deze waarden in mijn melkdranken. Ik ga nog proberen een melkdrank naar tevredenheid te zetten. Al weet ik niet of dat met de hoeveelheid bonen nog lukt.
Afbeelding